El Diari de Girona publica el dilluns 13 de gener, l'article que reprodueixo a continuació
Qualsevol mesura que s'adopti per promoure la regularització de les
persones que ja estan treballant a Espanya haurà d'anar de la mà amb
l'increment de personal i mitjans informàtics a les oficines d'estrangeria per
poder dur a terme en un temps prudencial la gestió dels expedients, cosa que,
com és ben sabut, no es compleix actualment per la dilatació dels terminis i
que pot portar la persona migrant a caure en una situació d'irregularitat. Cal
esperar i desitjar que l'acord d’encomanda de gestió de la Secretaria d'Estat
de Política Territorial a la Secretaria d'Estat de Migracions, per a la gestió
d'expedients d'estrangeria hi pugui contribuir, en el bé entès que es tracta
d'una solució parcial, ja que la Unitat de Tramitació d’Expedients
d’Estrangeria assumirà "la tramitació material completa d'aquells
procediments d'autoritzacions de residència i de treball d'estrangers,
susceptibles d'un tractament homogeni i automatitzable més gran i millor,
d'aquelles oficines d'estrangeries deficitàries en recursos humans
assignats". Aquesta assignació, “s'efectuarà en funció del volum de
sol·licituds a tramitar i terminis de resolució màxim desitjable que, a criteri
de la Comissió de Seguiment prevista a l'apartat quart, resulti convenient que
gestioni la Unitat de Tramitació d'Expedients d'Estrangeria, als termes fixats
a la present encomana, per garantir el compliment adequat de totes les restants
funcions que tenen assignades”. Justament, una de les raons per a l'entrada en
vigor del nou Reglament d'Estrangeria, segons la Secretària d'Estat de
Migracions, va ser per la necessitat de reforçar les oficines d'estrangeria
quant a recursos materials i humans, i unificació de criteris i coordinació de
aquestes.
Estem davant d'una realitat complexa. D'una banda, l'important increment de
població estrangera, tant comunitària com extracomunitària, que s'ha incorporat
al mercat de treball espanyol els darrers anys i que ja suposen una part
significativa de l'increment de l'ocupació operada des de la recuperació de la
crisi econòmica i social provocada per la pandèmia, o dit d'una altra manera
que es troben regularment al mercat laboral espanyol, i les característiques
professionals de les quals són molt variades com es pot comprovar a l'últim
informe disponible del Servei Públic d'Ocupació Estatal sobre la població
estrangera, del 2024 amb dades de 2023, en què es recull que “Des del punt de
vista dels grans grups ocupacionals, el gran grup d'Ocupacions elementals continua
sent el que concentra més contractació. Comparant els pesos de cada gran grup
ocupacional entre les persones estrangeres i no estrangeres, continua
destacant-se el gran grup d'ocupacions elementals, essent el pes de la
contractació de les persones estrangeres superior proporcionalment al de les
persones espanyoles (un 52,12% davant del 28,39%)”
D'altra banda, un important nombre de persones que estan treballant de
manera irregular totalment o parcialment. M'explico: la irregularitat total és
la dels que treballen sense disposar de les corresponents autoritzacions de
residència i treball, mentre que la parcial fa referència als que compleixen
els requisits administratius però pateixen unes condicionals laborals que no
respecten els marcs legals i convencionals que han de ser d'aplicació, si bé
reconec que en puritat aquesta irregularitat parcial és predicable també de
totes i tots els treballadors nacionals que es troben en la mateixa situació,
per la qual cosa la vigilància i el compliment d'aquesta normativa afectaria
positivament totes les persones treballadores sense distinció de nacionalitat.
La correcció d’aquesta situació és fonamental per aconseguir no només un mercat
de treball regular, sinó també per garantir els drets de totes les persones
treballadores.
També queda pendent com abordar la problemàtica de les persones
treballadores migrants afectades per la DANA. Pel que fa a això, convé recordar
que la Comissió de Treball, Inclusió, Seguretat Social i Migracions, del
Congrés dels Diputats, va aprovar l'11 de desembre, amb modificacions, la
Proposició no de Llei per garantir la protecció legal de les persones migrants
afectades per catàstrofes naturals, presentada pel Grup Parlamentari Republicà
que encara que plantejada amb caràcter general té un impacte molt concret en
les persones afectades per la DANA.
En qualsevol cas, insisteixo en una cosa que sostinc des que es va
configurar l'estructura ministerial actual: la política d'immigració ha d'anar
de la mà d'una relació molt estreta amb els dos ministeris implicats
directament, el d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions, i el de Treball i
Economia Social, a més d'un diàleg estret amb les organitzacions empresarials i
sindicals, perquè pugui ser realment eficaç. No sobra ningú en la regulació i
l'aplicació de la política d'estrangeria al seu vessant laboral, i sense
oblidar les competències autonòmiques.
No hay comentarios:
Publicar un comentario