El Diari de Girona publica avui l'article que reprodueixo a continuació
Moltes vegades, quan llegeixo un article que em sembla interessant i
desitjo compartir-lo amb altres lectors i lectores a les xarxes socials,
utilitzo l'expressió “passin i llegeixin”. En aquesta ocasió, però, he
d'utilitzar la de “passin, vegin i escoltin”, ja que, fins al moment de
redactar aquest article, encara no s'ha publicat al Diari de Sessions del
Congrés dels Diputats l'acta de la reunió de la Comissió de Treball, Economia
Social, Inclusió, Seguretat Social i Migracions del dilluns 22 de gener, data
en què va comparèixer a petició pròpia la Vicepresidenta segona del Govern i
Ministra de Treball i Seguretat Social, Yolanda Díaz, per presentar les línies
d'actuació del Departament per a la legislatura acabada d'iniciar, i només (que
no és poc) disposem del vídeo de la sessió i d'una nota de premsa del Ministeri
per conèixer les dotze mesures que van ser exposades per ser desenvolupades a
la legislatura.
Hi haurà temps per a la seva anàlisi a mesura que siguin desenvolupades,
via presentació de projectes de llei, reial Decret-llei (una via molt difícil
de seguir utilitzant a la vista de com va acabar, i amb independència de quines
fossin les autèntiques raons d'alguns diputats i diputades que es van oposar a
la convalidació del RDL 7/2023 de 19 de desembre, que incloïa un molt ampli
nombre de reformes en la prestació assistencial per desocupació), reials Decrets,
ordres ministerials, o pactes bipartits i/o tripartits en el marc del diàleg
social.
Si bé, cal dir que les propostes, algunes ja esbossades a l'anterior
legislatura però que no van arribar a materialitzar-se, marquen una línia
d'actuació que enllaça perfectament amb la duta a terme i desenvolupada durant
l'anterior legislatura pel govern en general, i el Ministeri en particular, pel
que fa a les polítiques laborals, sense oblidar l'estreta connexió existent
entre gran part de les mateixes i les mesures adoptades en l'àmbit de les
polítiques d'inclusió, la Seguretat Social i les migracions, i dels drets
socials, competència d’altres departaments ministerials.
La primera mesura anunciada, que és sens dubte “la joia de la corona” és la
de reducció de la jornada laboral, prevista a l'acord PSOE-SUMAR, per modificar
l'art. 34 de la Llei de l'Estatut dels treballadors, inalterat des de 1983 pel
que fa a la durada d'aquella, que es va fixar a les 40 hores setmanals en
còmput anual, és a dir 1826 hores i 27 minuts. Recordem que en aquest acord
s'indicava que es reduiria la jornada laboral màxima legal sense reducció
salarial per establir-la en 37 hores i mitja setmanals, i que la seva aplicació
es produiria de forma progressiva, reduint-se fins a les 38,5 hores el 2024 i
culminant-se el 2025. Una mesura, que podria afectar 12,9 milions de persones
treballadores, i més concretament, segons un informe de Comissions Obreres, a 9
de cada 10 persones assalariades del sector privat.
La mesura té un ampli suport social. Ho demostra un recent estudi social
sobre el treball, en què s'exposa que el 66% dels espanyols consideren “molt o
força positiva” la rebaixa de jornada laboral a 37,5 hores setmanals, pujant
aquest percentatge fins al 72% entre els joves. Qüestió ben diferent és com es
veu la mesura des d'alguns sectors empresarials, havent estat molt criticat
l'acord polític per la CEOE, així com per CEPYME, per “l'impacte negatiu” que
consideren que tindrà sobre les empreses i l'economia.
Atès que el debat ha aconseguit una molt àmplia difusió, no és estrany que
a les enquestes es pregunti sobre quines serien les preferències de les
persones enquestades si es duu a terme finalment la reducció. Així s'ha fet per
a Catalunya a l'estudi “Òmnibus de la Generalitat de Catalunya. 2023-3”, difós
el 24 de gener, que a l'apartat dedicat a treball pregunta sobre aquestes
preferències, sent el 53 % partidaris de treballar quatre dies per setmana,
ampliant la jornada diària i mantenint el salari, mentre que el 33 % es decanta
per mantenir el salari i la jornada de treball actual, un 10% aposten per
treballar quatre dies a la setmana, reduir hores de feina setmanals i reduir el
sou, i un 4% no contesta. Hi ha una dada que em resulta d'especial interès i
que crec que està perfectament relacionada amb els debats sobre les polítiques
de corresponsabilitat de la vida laboral, familiar i personal: l'opció de
treballar 8 hores per 4 dies a la setmana és recolzada pel 79 % de la població
masculina, reduint-se el percentatge al 71 % quan es tracta de la femenina, i
per contra l'opció de distribuir la jornada (6,5 hores diàries) durant cinc
dies, és recolzada pel 24 % de les enquestades, reduint-se el percentatge al
19% quan es tracta de població masculina.
També va anunciar, una vegada més, la ministra la posada en marxa dels
treballs per a l'elaboració de l'Estatut del treball del segle XXI que
substituiria (en puritat jurídica es tractaria d'una derogació, si bé bona part
de la norma segur que es mantindria) a l'Estatut dels treballadors vigent, i la
formació immediata d'una comissió de persones expertes per a l'elaboració d'un
text que pogués ser sotmès després al tràmit parlamentari. Una reforma adreçada
no només als qui tenen una relació contractual assalariada sinó també al cada
vegada més nombre de persones que tenen formalment la condició d'autònomes, i
dic formalment perquè la realitat laboral posa de manifest (vegeu actuacions de
la Inspecció de Treball i Seguretat Social , i sentències de jutjats i
tribunals laborals) que en força ocasions sota l'aparença formal s'amaga una
realitat de treball assalariat. D'aquesta reforma, més que important en
parlarem en una altra ocasió.
No hay comentarios:
Publicar un comentario