El Diari de Girona publica avui l’article que reprodueixo a continuació
“El Consell de Ministres celebrat el 10 de gener va aprovar el primer Reial
decret llei de l'any recent iniciat, que està dedicat, amb algun contingut
addicional, a “mesures urgents en matèria d'incentius a la contractació laboral
i millora de la protecció social de les persones artistes”
El text va ser publicat al BOE el dia 11 i la seva disposició final
tretzena disposa que entrarà en vigor l'1 de setembre, si bé amb força
excepcions, i alguna d'elles d'indubtable importància, de preceptes que ho han
fet l'endemà de la publicació.
Es justifica la dilació a l'entrada en vigor al preàmbul, per
“possibilitar, juntament amb el coneixement material de la norma, l'adopció de
les mesures de gestió imprescindibles per a la seva aplicació, a més de
constituir una exigència bàsica del principi de seguretat jurídica”,
subratllant les nombroses modificacions operades a la normativa vigent i
l'aprovació de noves mesures incentivadores de la contractació, “... creant un
marc jurídic únic en què s'integrin, ordenin i actualitzin tots els incentius a
la contractació laboral i altres mesures d'impuls i manteniment de l'ocupació
estable i de qualitat”.
Cal indicar que les mesures relatives a la protecció social de les persones
artistes tenen la seva entrada en vigor majoritàriament el proper 1 d'abril.
El text, en format pdf, té ni més ni menys que seixanta-cinc pàgines, de
les quals disset corresponen a un preàmbul molt extens i detallat, vint als
quaranta-dos preceptes del text articulat, i les vint-i-set restants a disset
disposicions addicionals, quatre transitòries, una derogatòria i tretze finals.
Com es pot comprovar per la lectura del títol, la norma inclou dos
continguts ben diferenciats: d'una banda, la molt completa, encara que no
exhaustiva, remodelació i reordenació dels incentius a la contractació laboral;
de l'altra, la protecció social de les persones artistes. Per això, a la pàgina
web de Ministeri de Treball i Economia Social es van publicar dues notes de
premsa per destacar els continguts més rellevants de cadascuna de les dues
parts del RDL.
En efecte, pel que fa al primer bloc, la nota de premsa titulada "El
Govern redissenya el sistema d'incentius a la contractació per millorar-ne
l'eficàcia i fomentar l'ocupació de qualitat", dona compte de les
modificacions introduïdes i de la seva raó de ser , alhora que les relaciona
amb la nova Llei d'Ocupació (que ja es troba en avançada fase de tramitació
parlamentària) i la reforma laboral operada principalment pel RDL 32/2021 de 28
de desembre. Pel que fa al segon bloc, s'informa que “el Consell de Ministres
aprova la primera prestació especial per desocupació per al sector cultural i
artístic”, recordant que era “una reivindicació històrica del sector cultural i
un dels grans objectius de la Comissió Interministerial per a el
desenvolupament de l'Estatut de l'Artista, constituïda el setembre del 2021”, i
que per primera vegada “s'acomoden els requisits generals d'accés a la
prestació de desocupació ordinària a la realitat dels treballadors de la
cultura, marcada per la intermitència”.
Quines són les raons que hagin portat a l'aprovació de la norma com a Reial
decret llei i no com a projecte de llei només poden ser explicades pels qui han
pres aquesta decisió, si bé m'inclino a pensar, d'una banda, que la tramitació
parlamentària, en un any clarament marcat per la presidència espanyola de la
UE, el segon semestre, i per les eleccions generals a final d'any o principis
de 2024, hagi estat determinant, si bé no és descartable que una vegada
convalidada la norma se n'aprovi la seva tramitació com a projecte de llei pel
procediment d’urgència.
I de l'altra, i és probablement la més important, destaca l'obligació de
complir amb els compromisos assumits en seu comunitària, tal com es dona deguda
explicació al preàmbul del RDL: “Tal com apareix reflectit a les Disposicions
Operatives del Pla de Recuperació, acordades pel Govern d'Espanya i la Comissió
Europea, en virtut del Reglament (UE) 2021/241, aprovades per la Decisió de la
Comissió de 29 d'octubre de 2021, la reforma 7 del component 23, corresponent a
les modificacions objecte del present Reial decret llei, s'han de completar amb
anterioritat a la finalització del quart trimestre de 2022”.
Una norma de la complexitat com la que és objecte d'aquesta entrada
requereix una anàlisi detallada per a cada col·lectiu afectat, quan ens referim
als incentius a la contractació laboral, i el mateix, específicament, per al
col·lectiu de persones artistes. Només cal indicar ara que la raó de ser de la
nova norma rau en la necessitat de “posar ordre” en la dispersió normativa
existent en matèria d'incentius i altres mesures d'ocupació, ja que hi ha 74
mesures diferents de suport a l'ocupació.
Si és clar, i em sembla molt positiu, que la norma, estretament relacionada
amb la reforma laboral duta a terme pel RDL 32/2021, posa l'accent a la
incentivació de la contractació indefinida i limita la de durada determinada a
supòsits vinculats amb les polítiques de conciliació i coresponsabilitat,
prestant especial atenció a les persones i col·lectius considerats vulnerables
o de baixa ocupabilitat, i no menys important és el reconeixement de la
dimensió sectorial i territorial de les ajudes a l'ocupació, un àmbit en què
les comunitats autònomes, i també les administracions locals, tenen un
important paper a exercir”
No hay comentarios:
Publicar un comentario