Reprodueixo en aquest article el pròleg a l’obra de Rafael Allepuz
“Persones i treball. Una radiografia del treball i de l’ideari cristià”, que
serà publicada properament per l’editorial Claret.
És un plaer i una satisfacció prologar l’obra de Rafael Allepuz “Persones i
treball. Una radiografia del treball i de l’ideari cristià”. Ho és per un doble
motiu: en primer lloc, perquè conec la seva vàlua professional com a professor de la Universitat de Lleida, i en
segon terme perquè també conec la seva indubtable vàlua humana per la
implicació en el mon social, sent un clar exemple del que acabo d’esmentar la
actual direcció de Caritas Diocesana de Lleida.
Es tracta d’una publicació de lectura altament recomanable, en la que es
combina el rigor tècnic amb un llenguatge clar que permet entendre quina és la
realitat del mon del treball, què està succeint en la vida laboral de
Catalunya, i molt especialment quina és l’aportació de la doctrina social de
l’Església sobre el treball. No n’és
gens fàcil trobar l’equilibri entre el rigor i la claredat, i per això s’ha de
subratllar l’èxit aconseguit. Com explica molt bé l’autor en la presentació, “Aquest
llibre suposa una radiografia del treball en el que es plantegen qüestions de
tipus conceptual i analític sobre el que en l’actualitat representa el treball
per a les persones i per al conjunt de la societat. Tanmateix, es fa una
descripció del moment en el que es troba el món del treball a Catalunya i es
destaquen les principals aportacions de l’ideari cristià en la matèria”.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
En un pròleg no es tracta de cap manera de repetir o reiterar les tesis de
l’autor del llibre, sinó d’aportar
algunes reflexions sobre les temàtiques abordades i així animar encara més a
totes les persones interessades pel mon del treball a la seva lectura. Em
centro en dos de les parts del llibre, és a dir les que són de caire més
teòric, la primera dedicada al “treball i formes de treball”, i la tercera que
tracta sobre “el treball en l’ideari cristià”.
No cal dir que també és molt important la radiografia que fa Rafael Allepuz
sobre el mon del treball a Catalunya i les dades estadístiques, però de ben
segur que hi ha millors especialistes en la matèria que qui prologa aquesta
obra per a la seva anàlisi.
Què podem dir sobre el treball, les seves diferents formes, l’augment de la
inestabilitat laboral, l’existència de un treball no remunerat i que no apareix
a les estadístiques però que es especialment important com el de les cures? Permetin
aquestes reflexiones pròpies desprès de feta la lectura de la primera part de
l’obra.
Tenim múltiples incerteses respecte del futur, una de les més importants de
les quals és la de saber si tots els ciutadans que ho vulguin podran accedir a
una feina o si, en canvi, molts d’ells s’hauran de resignar a percebre una
prestació econòmica a càrrec dels poders públics, i això si la situació
econòmica de l’Estat i les opcions polítiques que el controlin ho permeten;
sense oblidar que aquesta realitat ja existeix en nombrosos països i que en
moltes llars la feina regular, en els termes que fem servir en el debat
socioeconòmic en els anomenats països desenvolupats, és una cosa desconeguda fa
bastants anys, amb la influència que això té per a la vida futura dels joves
d’aquestes llars.
El debat sobre el futur del treball i els canvis en el món laboral és una
de les qüestions a les quals més atenció s’ha prestat i es continuarà prestant
en els anys vinents. Sempre sense deixar de banda que qualsevol reflexió sobre
el treball haurà de prendre en consideració la realitat cultural i econòmica en
què se situa, perquè moltes vegades, i segurament de manera involuntària, les
reflexions sobre la situació laboral als anomenats països desenvolupats
tendeixen a extrapolar-se mecànicament als països anomenats en via de
desenvolupament; i dins dels anomenats països del primer món l’examen i estudi
dels problemes derivats de la falta de feina per a un sector de la població, o
simplement de la subocupació de bona part de la mateixa població, es fa de
manera molt diferent.
Tal com ha subratllat el màxim fòrum mundial en matèria sociolaboral,
l’Organització Internacional del Treball (OIT), l’anàlisi de les relacions de
treball no es pot fer només des d’un vessant econòmic més o menys racional,
sinó que s’han de prendre en consideració altres factors socials “i en concret
la importància que tenen en les relacions humanes la dimensió social, el
vessant cultural i les opcions polítiques”. I l’anàlisi del mercat de treball
en tot cas s’ha de fer prenent en consideració la influència que sobre aquest
mercat i sobre la mateixa noció i concepte de treball impliquen el canvi
tecnològic, la internacionalització econòmica i financera, les noves formes
d’organització del treball, la cada vegada més creixent participació femenina
en la vida laboral, el fenomen cada vegada més important de la immigració i
l’aparició de grups que queden exclosos d’aquest mercat.
És especialment important el canvi produït en el món del treball per la
participació de la dona, canvi que no serà només quantitatiu sinó també, i molt
especialment, qualitatiu, ja que la seva presència massiva qüestiona cada
vegada amb més força el model d’un món del treball propi de la societat
industrial del s. XIX i de bona part del s. XX.
Qualsevol reforma socioeconòmica ha de tenir ben present l’òptica clara i
definida de defensa dels interessos de les persones menys afavorides, que són
precisament les que més pateixen les conseqüències de les crisis econòmiques i
socials a escala mundial; persones per a les quals les èpoques d’expansió
econòmica no arriben mai perquè aleshores se’ls demana contenció i moderació
per “no fer malbé” les consecucions econòmiques, i que en canvi sí que pateixen
les situacions recessives que es concreten en nombrosos processos de
reestructuracions i reconversions empresarials que deixen sense feina milers de
treballadors, a més de la disminució en la cobertura de les prestacions
contributives i assistencials de desocupació. Sortosament, les mesures
adoptades durant la crisi sanitària iniciada a partir del mes de març del 2020
han anat en la major part de països en una direcció contraria, tal como
demostren els informes que ha dut periòdicament a terme l’OIT.
Es necessari establir unes certes regles del joc a escala global i no es
pot deixar el mercat al seu lliure albir, tant en el terreny social (drets
socials a tots els països) com en l’econòmic (debat sobre la regulació de la
lliure circulació de capitals a escala mundial i de la llibertat
d’establiment), ja que el risc de polítiques que no tinguin en compte les
necessitats socials és el d’incrementar la fractura social a cada Estat i
augmentar el sector de la població que queda fora de les regles del joc, és a
dir, l’increment de l’exclusió social. Si el desenvolupament de l’Estat del
benestar a partir del 1945 a Europa va ser un element clar i inqüestionable que
va contribuir al desenvolupament econòmic i social de cada país, sobretot a la
dècada dels setanta, al marge ara de la seva necessària adaptació a les noves
realitats econòmiques i socials i per a la qual cosa caldrà la col•laboració de
tots els grups socials implicats, hem de pensar que els processos
d’internacionalització de l’economia faran cada vegada més necessària la
creació, de formes apropiades de solidaritat a escala mundial per assegurar el
desenvolupament social mundial i l’enfortiment eficaç de l’economia mundial.
Soc del parer, en la mateixa línia que defensen fòrums socials
internacionals, que la normativa laboral compleix una funció important de
millora de l’eficàcia en el treball feina i d’increment dels nivells
productius, en la mesura que el personal i les seves organitzacions
representatives s’impliquen molt més en la vida de les empreses; sense oblidar,
a més, que convé recordar que la desigualtat té un preu, i que si es permet que
ultrapassi certs límits acaba generant conflictes econòmics i socials.
La implicació del personal en la marxa de les seves empreses, així com una
adequada qualificació professional constantment adaptada als canvis en els processos
i les activitats productives, es configuren com a peces bàsiques per avançar en
el camí de l’enfortiment de nous models organitzatius empresarials que apostin
per potenciar l’estabilitat i no la precarietat; Una normativa social adequada
juntament amb una política de despesa social pública són elements bàsics i
imprescindibles per a la legitimació del sistema democràtic, i ambdues han
dotat el capitalisme d’una capacitat d’integració social de la qual no havia
gaudit durant molts anys al llarg de la història.
Sóc de l’opinió que tota política econòmica ha de tenir com a objectiu
millorar les condicions de vida dels ciutadans i aconseguir un creixement
ordenat que pugui possibilitar després una distribució socialment equilibrada
de la riquesa produïda. De poc servirà per a la gran majoria un sistema
econòmic que generi riquesa però que no la distribueixi equitativament entre la
població. Si es continua expandint la dualització social, pot arribar a posar
en dubte la bondat dels sistemes democràtics existents, perquè aquesta
dualització, tant en la seva manifestació d’exclusió social com en la de
pobresa, constitueix una violació dels drets fonamentals de la persona i de la
família
D’aquesta manera, a les nostres societats actuals, on s’ha produït un increment
global del benestar econòmic, aquest s’ha distribuït molt desigualment entre el
conjunt de la població, amb un important augment del nombre d’exclosos, i dins
de la població treballadora la fosa s’amplia ja no només entre els que
treballen i els que no ho poden fer, sinó també entre els que poden accedir a
bones feines i ocupacions amb condicions de treball adequades i aquells que han
de suportar condicions de precarietat laboral i que estan obligats, si no de
dret sí de fet, a suportar condicions per sota del marc legal existent i amb
pèrdua de drets socials i sindicals. Es molt negatiu que alhora que hi ha un
nombre important de treballadors desocupats, molts treballadors han de
treballar llargs horaris sovint no pagats i essent col•locats en situació de
pressió extrema. En aquesta mateixa línia, nombrosos estudis de l’ONU i de
l’OIT subratllen que els problemes econòmics que pateix un nombre no
menyspreable de persones que treballen i les males condicions laborals en què
presten els seus serveis fan que, a més de la problemàtica dels desocupats,
s’hagi de prestar més atenció a la dels treballadors pobres o
“infratreballadors”. No és sorprenent, doncs, que es reivindiquin cada vegada
amb més força els valors qualitatius del treball, és a dir, que el treball no
serveixi només per a l’obtenció d’una remuneració econòmica per part del
treballador sinó també una remuneració social, o el que és el mateix, que
satisfaci les necessitats materials i socials de les persones.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
En la tercera part de aquest llibre, Rafa Allepuz analitza amb mestria els
eixos centrals de la doctrina social de l´Església en tot allò relatiu al món
del treball. M'agradaria acompanyar la seva brillant aportació amb unes notes pròpies, amb concisió i
brevetat obligada, sobre les aportacions del Papa Francesc en relació amb els
temes d'interès social en general, i del món del treball més en particular, des
de la publicació el 2015 de la Encíclica Laudatio SI
M'interessa destacar de les aportacions de la Laudatio SI el concepte ampli
de treball que utilitza, coherent al meu parer amb les realitats del món
laboral, plantejant-se la “correcta concepció del treball” i manifestant que no
hem de parlar només del treball manual o del treball amb la terra, “sinó de
qualsevol activitat que impliqui alguna transformació del que existeix, des de
l'elaboració d'un informe social fins al disseny d'un desenvolupament
tecnològic”, concloent que “qualsevol forma de treball darrere té una idea
sobre la relació que l'ésser humà pot o ha d'establir amb allò altre de si”, i
afirmant més endavant que “la diversificació productiva dona amplíssimes
possibilitats a la intel·ligència humana per crear i innovar, alhora que
protegeix l'ambient i crea més fonts de treball”.
Va arribar la reunió anual del Fòrum de Davos, el gener de 2018, la reunió
en què es troba el poder polític i el poder econòmic (si és que es pot establir
una diferència entre tots dos, certament fictícia a molts països) i en què cada
any es debat i discuteix sobre la realitat mundial i en què es fixen, sense cap
tipus de formalisme jurídic però sí amb un alt grau d'efectivitat per la
importància dels qui participen a la reunió, les línies de treball dels propers
mesos (o anys), i on de vegades la presència de potents ONGs i del sindicalisme
europeu i internacional contribueix, modestament, que es prenguin en
consideració els problemes del cada cop més diversificat món del treball.
A aquesta reunió del Fòrum Econòmic Mundial es va dirigir, aquesta vegada
no físicament sinó a través d'un missatge enviat al seu president, el professor
Klaus Schwab, atenent la invitació formulada per aportar “la perspectiva de
l'Església Catòlica i de la Santa Seu a la reunió a Davos”. El Papa va
reafirmar una vegada més la tesi defensada en escrits i documents anteriors que
“els models econòmics també han d'observar una ètica del desenvolupament
sostenible i integral, basada en els valors que col·loquen l'ésser humà a la
persona i els seus drets al centre” , i que “no podem romandre en silenci
davant del patiment de milions de persones, ni podem continuar avançant com si
la propagació de la pobresa i la injustícia no tinguessin cap causa. És un
imperatiu moral, una responsabilitat que involucra tothom, crear les condicions
adequades per permetre que totes les persones visquin de manera digna”.
D'especial importància és l'Encíclica Fratelli Tutti (sobre la fraternitat
i la justícia social), signada pel Papa el 4 d'octubre del 2020. Tota
l'Encíclica és social, ja que es preocupa pels problemes reals i no virtuals,
de les nostres societats, si bé en alguns moments s'acosta molt més a qüestions
presents al dia a dia i que ens marquen com a persones, i per descomptat que
amb especial atenció als qui som creients. La reivindicació de l'accés al
treball continua sent insistent a les tesis del Papa, que torna a recordar el
seu parer que “ajudar els pobres amb diners ha de ser sempre una solució
provisòria per resoldre urgències. El gran objectiu sempre els hauria de
permetre una vida digna a través del treball» Per més que canviïn els
mecanismes de producció, la política no pot renunciar a l'objectiu d'aconseguir
que l'organització d'una societat asseguri a cada persona alguna manera
d'aportar les seves capacitats i el seu esforç. Perquè «no hi ha pitjor pobresa
que aquella que priva de la feina i de la dignitat de la feina». En una
societat realment desenvolupada el treball és una dimensió irrenunciable de la
vida social, ja que no només és una manera de guanyar-se el pa, sinó també una
llera per al creixement personal, per establir relacions sanes, per
expressar-se a si mateix, per compartir dons, per sentir-se corresponsable en
el perfeccionament del món, i en definitiva per viure com a poble”.
En fase de recuperació gradual de la crisi sanitària, i prestant especial
atenció a les greus seqüeles socials que ha deixat entre gran part de la
població, el Papa Francesc intervé al fòrum organitzat per l'OIT els dies 17 i
18 de juny d'aquest any sobre el món del treball, centrada en la necessitat de
donar una resposta global a la crisi de la COVID-19 i en l’acció necessària per
construir un futur laboral millor. El Papa continua insistint que “… cal
entendre correctament la feina. El primer element per a aquesta comprensió ens
crida a focalitzar l’atenció necessària en totes les formes de treball,
incloent les formes d’ocupació no estàndard. El treball va més enllà del que
tradicionalment s'ha conegut com a “ocupació formal”, i el Programa de Treball
Decent ha d'incloure totes les formes de treball”, i que el segon element per a
una correcta comprensió del treball és que si aquest “és una relació, aleshores
ha d'incorporar la dimensió de la cura, perquè cap relació pot sobreviure sense
cura. Aquí no ens referim només a la feina de cures: la pandèmia ens recorda la
seva importància fonamental, que potser hem desatès. La cura va més enllà, ha
de ser una dimensió de tota feina. Un treball que no té cura, que destrueix la
creació, que posa en perill la supervivència de les generacions futures, no és
respectuós amb la dignitat dels treballadors i no es pot considerar decent…”.
I, fins ara, l'última ocasió en què el Papa torna a elevar la veu, de
manera clara, ferma, conscient de la importància de tot allò que transmet i que
demana, la trobem a la seva intervenció per videoconferència el 16 d'octubre a
la reunió dels moviments populars. Ara el Papa, ho diu explícitament, es torna
“pidolaire”, i demana a tots els que tenen poder al món polític i econòmic que
prenguin les mesures necessàries per evitar que continuï continuant el
deteriorament del planeta i l'empitjorament de les condicions de vida de bona
part de la població, i ho fa en aquests termes: “Als governs en general, als
polítics de tots els partits els vull demanar, juntament amb els pobres de la
terra, que representin els seus pobles i treballin pel bé comú . Vull
demanar-los el coratge de mirar els seus pobles, mirar els ulls de la gent, i
la valentia de saber que el bé d'un poble és molt més que un consens entre les
parts (cf. Exhort. ap. Evangelii gaudium, 218) ; cuideu-vos d'escoltar només
les elits econòmiques tantes vegades portaveus d'ideologies superficials que
eludeixen els veritables dilemes de la humanitat. Siguin servidors dels pobles
que clamen per terra, sostre, feina i una vida bona. Aquest “bon viure”
aborigen que no és el mateix que la “dolce vita” o el “dolce far niente”, no.
Aquest bon viure humà que ens posa en harmonia amb tota la humanitat, amb tota
la creació”.
Ara bé, el Papa no sols demana, sinó també formula propostes: “Un ingrés
bàsic (l'IBU) o salari universal perquè cada persona en aquest món pugui
accedir als béns més elementals de la vida. És just lluitar per una distribució
humana d’aquests recursos. I és tasca dels governs establir esquemes fiscals i
redistributius perquè la riquesa d'una part sigui compartida amb l'equitat
sense que això suposi un pes insuportable, principalment per a la classe
mitjana —generalment, quan hi ha aquests conflictes, és la que pateix més— . No
oblidem que les grans fortunes d'avui són fruit de la feina, la investigació
científica i la innovació tècnica de milers d'homes i de dones al llarg de
generacions. La reducció de la jornada laboral és una altra possibilitat... Al
segle XIX els obrers treballaven dotze, catorze, setze hores per dia. Quan van
conquerir la jornada de vuit hores no va col·lapsar res com alguns sectors
preveien. Aleshores, insisteixo, treballar menys perquè més gent tingui accés
al mercat laboral és un aspecte que necessitem explorar amb certa urgència. No
hi pot haver tantes persones angoixades per l'excés de treball i tantes altres
angoixades per la manca de feina”.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
En definitiva, el llibre és un molt bona eina per contribuir a la reflexió
sobre els reptes ja existents i els que esperen al món del treball, com son
(sense ordre de prelació) l’automatització, la crisi post - Covid, les noves
formes de prestació laboral a la frontera de la laboralitat, les polítiques
d'igualtat en l'àmbit laboral (com afecta la crisi els avenços aconseguits fins
ara?), la gestió de la immigració, l’impacte de la intel·ligència artificial en
les relacions de treball, antics i nous riscos laborals, físics i psíquics, quina
política fiscal, canvi climàtic en impacte als territoris, als treballs i a les
persones; les noves (i no tan noves) formes de treball (teletreball, treball a
distància), l’impacte dels canvis al món del treball de les actituds de la
ciutadania en hàbits de compra després de la crisi, la intervenció pública a l'economia, i la
necessària formació i reestructuració professional davant dels canvis.
En aquest anàlisi, caldrà examinar de què parlem, en abordar els canvis en
el món laboral, en el futur del treball, en el treball del futur, abans de la
Covid-19, i examinar de quina manera continuen sent vàlides les grans
tendències anteriorsi com estan sent , i continuaran sent en el futur immediat,
afectades per la crisi sanitària i les seves molt dures conseqüències
econòmiques i socials. Després, caldrà examinar com s'ha adaptat, per
necessitat, el món del treball a la crisi i on s'ha posat l'accent jurídic,
econòmic i social per atenuar-ne l'impacte en la destrucció d'ocupació. Finalment,
i en estreta relació amb les dues etapes anteriors, caldrà analitzar si
aquelles grans tendències han guanyat en rapidesa pel que fa al seu
desenvolupament, o bé si han patit reculades inesperades.
És important no oblidar a la reflexió la necessitat de construir un món
millor i més solidari. La referència a tenir en consideració és la Carta del Papa
Francesc per a la trobada “Economy of Francesco”: “A la Carta Encíclica Laudato
si vaig subratllar que avui més que mai, tot està íntimament connectat i que la
protecció del medi ambient no es pot separar de la justícia per als pobres i de
la solució dels problemes estructurals de l'economia mundial. Per tant, cal
corregir els models de creixement que són incapaços de garantir el respecte del
medi ambient, l'acolliment de la vida, la cura de la família, l'equitat social,
la dignitat dels treballadors, els drets de les futures generacions .
Malauradament, segueix sense escoltar-se la crida a prendre consciència de la
gravetat dels problemes i, sobretot, a engegar un nou model econòmic, fruit
d'una cultura de comunió, basat en la fraternitat i l'equitat”.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Finalitzo aquest pròleg de la mateixa manera que el vaig començar,
manifestant la meva satisfacció per poder haver pogut prologar el llibre d’un
excel·lent professor universitari i d’una excel·lent persona, tot desitjant que
la seva lectura contribueixi, i de ben segur que així serà, a tenir un bon
coneixement del mon del treball, tant en la seva anàlisi teòrica com en el seu
apropament a la seva realitat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario