1. Demà dimarts, 18 de juliol, a las 11 hores,
intervindré en la setmana del Parlament Universitari. Tal com s’explica en la
seva pàgina web, el seu objectiu “... és donar a conèixer el funcionament
polític, l'estructura i les funcions de la institució parlamentària, i també la
tasca de les persones que la representen. El curs es dissenya i es desenvolupa
dins el marc de cooperació entre les universitats del sistema universitari
català i el Parlament de Catalunya. Els alumnes que hi participen tenen
l'oportunitat d'obtenir reconeixement acadèmic (segons la modalitat en què el
fa cada universitat) en un àmbit teòric i pràctic que es caracteritza per
l'exclusivitat del resultat que ofereix la cooperació entre aquestes
institucions”.
Agraeixo a l’organització de la setmana, i molt
especialment a les Dres. Agnès Pardell i Mari Àngels Cabassés de la Universitat
de Lleida, la seva invitació a participar-hi. És un plaer parlar i debatre amb
els joves, ja no en seu universitària de docència i posterior avaluació com faig
des de fa molts anys, sinó de posada en comú dels nostres sabers per tal que tothom
pugui enriquir-se intel·lectualment amb les aportacions de totes les persones,
joves i no tan joves, assistent a l’acte.
2. M’ha demanat l’organització que la meva intervenció
serveixi com a introducció per tal que els grups parlamentaris puguin preparar posteriorment
una interpel·lació i, si s’escau, una posterior moció al govern autonòmic, es a
dir a l’executiu.
Per aquest motiu, primer hem de conèixer què és una
interpel·lació, i acudirem al Reglament de la Cambra, que la regula en el seu
article 157, indicant que “s’han de presentar per escrit a la Mesa del Parlament
i s’han de referir als motius i als propòsits del capteniment del Govern en
qüestions de política general que siguin competència d’algun dels seus
departaments, i han de determinar-ne l’objecte o l’abast material”. També és
important, als efectes procedimentals, recordar el que disposa l’apartat 7: “Per
a substanciar una interpel·lació, primer intervé qui la formula, i després, la
persona interpel·lada. La substanciació es clou amb els torns de rèplica de qui
l’ha formulada i de contrarèplica de qui ha estat interpel·lat. Les primeres
intervencions no poden durar més de deu minuts, i les de rèplica, més de cinc
minuts”.
Per la seva banda, l’article 158 regula la
presentació d’una moció. Primerament, s’explica que “tota interpel·lació pot
menar a una moció en què la cambra manifesti la seva posició”, que aquesta
moció “en cap cas no pot ésser de censura al Govern”, i posteriorment que haurà
de ser “congruent amb la interpel·lació substanciada”.
3. La meva intervenció ha de girar sobre la preparació
d’una interpel·lació i posterior moció sobre els joves i l’ocupació. En
aquestes breus notes que segueixen, vull aportar algunes idees i suggeriments
per a la correcta preparació de les intervencions en seu parlamentària.
No es tracta, doncs, pel cap baix en aquest escrit,
de descriure la concreta situació (més correctament situacions, en quant que
són moltes i variades) dels joves que ja hi son en el mercat de treball o dels
que hi volen incorporar-se, aportant dades estadístiques. La meva anotació es
de caràcter més conceptual, sens perjudici que en la intervenció oral o en el
torn de preguntes i debat pugui aprofundir en alguns dels aspectes més concrets
de la problemàtica juvenil.
4. Estem parlant de joves i ocupació. Per aquest
motiu és necessari, per a preparar les actuacions parlamentàries, conèixer
quina és la realitat laboral del jovent, i ubicar-la en el marc més general de
les polítiques laborals adreçades al conjunt de les persones treballadores.
Quan parlem de joves als efectes laborals ens
referim a voltes als d’edats compreses entre
16 i 25 anys, i d’altres (per exemple, les mesures incentivadores de la
seva contractació) fins els 30 anys. En qualsevol cas, en la major part dels
estudis es diferencia entre el primer grup i el de 25 a30 anys al efectes dels anàlisis
de les polítiques d’ocupació i del seu impacte.
És convenient tenir, primer de tot, una visió
global a escala internacional d’aquesta situació (els estudis i informes de l’OIT
i de l’OCDE són l’element més valuós per obtenir aquesta informació), per
passar desprès a examinar i avaluar la realitat de tot l’Estat, i concloure amb
l’estudi i anàlisis de la situació actual a Catalunya i les perspectives de
cara al proper futur.
En aquesta introducció global serà necessari
igualment conèixer els grans trets de la situació demogràfica, per saber com
evolucionarà el nombre de joves en el proper futur, i, quelcom més important,
el coneixements i títols educatius assolits, per tal de poder pensar en polítiques
formatives que s’adaptin a les necessitats existents en el mercat de treball.
A partir d’aquestes dades aniran sortint progressivament
d’altres d’especial interès, com són les dels grups o col·lectis més
necessitats de suport, i les diferencies existents en el món laboral per raó de
sexe o gènere (identificades com la bretxa salarial), per no parlar de la
qualitat de les ocupacions dels joves i del major o menor grau de compliment de
la normativa laboral. De ben segur, per referir-me a la realitat mes propera, que els joves riders de les empreses de transport de mercaderies podrien
explicar-nos amb tota mena de detall quin es el grau (si existeix) de
compliment per la part empresarial de la dita normativa.
4. A continuació, es necessari disposar de la
deguda informació sobre les competències (legislatives, executives, de foment)
que té el govern al qui adrecem la interpel·lació i la posterior moció en
matèria d’ocupació.
Per aquest motiu, serà necessari conèixer el marc
constitucional (art. 149.1.7 CE), l’estatutari (art. 170.2 EAC) i la jurisprudència
del Tribunal Constitucional sobre l’abast i els límits de les competències autonòmiques.
També es important conèixer els dictàmens del Consell de Garanties Estatutàries
de la Generalitat de Catalunya sobre les dites competències, que hauran estat
dictats com a conseqüència de la petició o peticions formulades pels grups
parlamentaris.
Tenint en consideració aquest elements, la
interpel·lació i posterior moció (sent el text d’aquesta última elaborat a
partir de les respostes formulades pel govern en el primer tràmit) podran tenir
un abast més o menys ampli segons el que es vulgui obtenir.
Per exemple, es podrà demanar que el Parlament
insti al govern de l’Estat a que prengui determinades mesures (per exemple, la
modificació de la normativa laboral vigent per tal d’incentivar la contractació
dels joves o la seva incorporació al mercat de treball como a treballadors per
compte propi) que es troben dins del seu àmbit competencial.
O bé, de manera més concreta i mes propera a l’àmbit
territorial i competencial, el Parlament podrà instar al govern autonòmic a
prendre les mesures necessàries, en el seu àmbit competencial, per tractar d’incrementar
el nombre de joves que s’incorporin al mercat de treball amb la suficient
qualificació (mitjançant la millora de les polítiques de formació professional)
o a reduir la taxa d’atur per mitjà de polítiques econòmiques que afavoreixen
la creació d’ocupació en general, i de retruc per als joves en particular.
5. Una vegada situades les línies generals del què
ha de ser l’activitat parlamentària, cal entrar en l’anàlisi de les dites
competències i de quin es el marc laboral on es troben els joves, tant dels que
ja estan treballant, com dels actualment dedicats a temps complert a l’estudi i
que volen incorporar-se en el proper
futur, sense oblidar la problemàtica especialment preocupant dels joves que no
estudien i que tampoc treballen, objecte d’especial atenció en les darreres polítiques comunitàries, i també en Espany i en Catalunya, amb la posada
en marxa de la iniciativa d’ocupació juvenil i del sistema nacional d’ocupació
juvenil.
Caldrà preguntar-se, i respondre degudament, quines
són les competències de l’autonomia catalana en matèria de polítiques d’ocupació
i quin és l’aparell normatiu del que es disposa per a la seva aplicació. A més
de les normes abans esmentades, caldrà tenir present d’una banda l’estructura
organitzativa del govern en l’àmbit del treball (en la actualitat, la
Conselleria de treball, afers socials i famílies), i de l’altre la regulació i
organització dels serveis autonòmics d’ocupació, es a dir del Servei d’Ocupació de Catalunya i
la seva regulació vigent recollida en la Llei 13/2015, del 9 de juliol, d'ordenació del sistemad'ocupació i del Servei Públic d'Ocupació de Catalunya.
Pel que fa a l’ocupació juvenil a Catalunya caldrà haver
estudiat i examinat els documents marcs que són el full de ruta del govern
autonòmic, es a dir el Programa d’Ocupació Juvenil a Catalunya. GarantiaJuvenil 2014-2020, i les Bases per a l’Estratègia d’Ocupació Juvenil aCatalunya. Garantia Juvenil 2014-2020.
Serà necessari dur a terme una acurada anàlisi de
la realitat del mercat del treball dels joves, tant a la resta d’Espanya com a
Catalunya, ja que la major part de les polítiques i normes adreçades al joves
tenen com a punt de referència per a tot l’Estat l’Estratègia Espanyola d’activacióper a l’ocupació. A més, els fons econòmics destinats a les Comunitats
Autònomes per a que puguin dur a terme les polítiques d’ocupació en el seu
territori s’aproven, pel que fa a la seva distribució, en la conferènciasectorial de afers laborals, com a pas previ per a la seva aprovació pelConsell de Ministres i la posterior publicació en el Butlletí Oficial de l’Estat.
6. Per conèixer les dades sobre ocupació i desocupació
dels joves, disposem de diversos documents periòdics, tant estatals com
autonòmiques, que es necessari seguir de ben a
prop per preparar, amb serietat i rigor, una interpel·lació i la
posterior moció.
En l’àmbit estatal, i amb dades de totes les
autonomies, cada mes es publiquen les dades sobre atur, ocupació i afiliació ala Seguretat Social per part del Ministeri d’Ocupació i Seguretat Social; d’altra
banda, la Secretaria d’Estat d’Ocupació publica un informe trimestral sobre elsjoves i el mercat de treball. Igualment, disposem d’una informació molt
completa en l’informe que cada any elabora l’Observatori de les Ocupacions delServei Públic d’Ocupació Estatal sobre el mercat de treball dels joves.
Pel que fa a la realitat pròpia catalana, a més de
tota la informació continguda en els documents ja esmentats, cal destacar que l’Observatoricatalà de la joventut prepara cada trimestre un informe sobre la situaciólaboral de les persones joves a Catalunya, i que es pot disposar d’una amplia
informació sobre normes internacionals, estatals i autonòmiques, i de diversos
documents sobre la joventut i el món laboral, en la pàgina web del Parlament,
més exactament en l’espai de documentació de la comissió de polítiques dejoventut.
6. A l’últim, en la preparació de la interpel·lació
i posterior moció, el grup parlamentari que la presenta no solament ha d’haver-la
preparada amb la documentació esmentada, sinó que molt probablement necessitarà
del suport d’altres informes i documents amb els que poder fonamentar
degudament la seva argumentació.
Cito a continuació tres recents i que sens dubte
són d’interès: el primer, elaborat per la xarxa espanyola antipobresa, sobre l’accésde la joventut en situació d’exclusió a los programes d’ocupació juvenil; el
segon, presentat per la federació d’ensenyament estatal del sindicat ComissionsObreres, sobre els motius de l’abandonament del estudis per la població jove,
analitzant l’evolució de la taxa d’abandonament educatiu precoç; el tercer, el
baròmetre 2017 que ha dut a terme el Centre Reina Sofia sobre adolescència ijoventut, en el marc del projecte Scopio, i que està dedicat a la visió de
futur de la població juvenil en Espanya, amb entrevistes a 1247 joves entre 15
i 29 anys durant el passat mes d’abril.
7. Concloc. Ara toca als joves parlamentaris,
encara que sigui solament per una setmana, posar-se mans a l’obra (o en termes
del segle XXI posar-se davant de l’ordinador) i preparar la interpel·lació i la
posterior moció. Els hi desitjo molt bona preparació i molt bona sort en la
seva presentació.
No hay comentarios:
Publicar un comentario