El Diari de Girona publica avui aquest article que reprodueixo a continuació.
Potser el titular d'aquest
article pugui sorprendre molts lectors i lectores del Diari de Girona que hagin
seguit de prop les notícies sobre les negociacions entre les organitzacions
empresarials i sindicals més representatives d'àmbit estatal sobre les
possibles millores salarials per a aquest any i els dos següents, negociacions que
van arribar a bon port el passat dijous 14 de maig amb la signatura del
"Preacord per a l'ocupació i la negociació col·lectiva 2015, 2016 i
2017". Aquest text serà sotmès als òrgans de direcció de les
organitzacions signants, a fi de procedir en pròximes dates a la seva aprovació
definitiva, i ja s'han conegut discrepàncies en el si de les organitzacions
empresarials.
El text, de 32 pàgines, aborda
moltes i variades qüestions relatives a les relacions laborals, per la qual
cosa no és de cap manera un acord salarial, però no és menys cert que allò que
ha estat difós prioritàriament pels mitjans de comunicació és l'"increment
de salaris" per al 2015 i 2016, un 1% i un 1,5% per al segon. Per cert,
l'apartat del document dedicat als "criteris per a la determinació dels
increments salarials" ocupa una mica menys de dues pàgines del document, i
com a curiositat (o potser no tan curiositat, si es constata l'interès d'alguna
part en no emfasitzar massa la importància de les possibles pujades salarials),
apareix en les pàgines 19 i 20, és a dir gairebé en la meitat d'aquell,
precedit, i seguit després, de referències a la política de contractació,
seguretat i salut en el treball, condicions laborals, negociació col·lectiva,
etc.
Hi haurà augment salarial per als
treballadors i treballadores, del sector privat, que regulen les seves
condicions de treball a través de la negociació col·lectiva (i recordem la
caiguda de la taxa de cobertura dels convenis col·lectius negociats en els
últims dos anys)? Hi ha dues qüestions jurídiques prèvies que convé indicar amb
claredat:
En primer lloc, que els negociadors de l'Acord conclouen que el seu objectiu és
el d’orientar la negociació col·lectiva durant la vigència del mateix".
En segon terme, que la naturalesa jurídica de l'acord és obligacional, és a
dir, vincula només a les parts signants, en el benentès que les dues assumeixen
la importància d'acordar amb les organitzacions que les integren l'aplicació
dels "criteris, orientacions i recomanacions" contingudes en l'acord
en els seus respectius àmbits sectorials i territorials.
I què ens diuen aquestes escasses
dues pàgines de l'acord, que tant interès i atenció, i també preocupació en
alguns àmbits governamentals, han merescut"?
En primer lloc, es valora positivament el procés de recuperació de l'economia
espanyola des del 2014 i les perspectives positives de creixement per a aquest
any i el següent, així com la recuperació de l'ocupació a partir també del
2014; però immediatament després, i en aquesta mostra d'equilibri intern del
text entre les tesis de cada part, es constata que continua existint crisi i
que en l'àmbit laboral subsisteix una elevada taxa d'atur, així com també s'ha
produït l'increment de la desigualtat. Com a factors econòmics i polítics que
segueixen provocant l'existència d'una situació negativa per a una part no
menyspreable d'empreses petites i mitjanes, i d'una bona part de la població
treballadora, se citen l'alt nivell d'endeutament públic i privat, el descens
del producte interior brut per càpita i les incerteses que es manifesten en les
relacions polítiques i econòmiques a escala internacional.
Doncs bé, davant d'aquesta situació els negociadors de l'encara preacord
faciliten aquestes "directrius" als negociadors dels convenis
col·lectius, orientades "al manteniment i/o creació d'ocupació de
qualitat": fins a l'1% aquest any, fins al 1,5 % el 2016, i sense
concretar per al 2017, ja que en aquell any s'haurà d'operar a partir de
l'evolució del PIB l'any anterior i de les previsions macroeconòmiques que presenti
el govern. En qualsevol cas, els convenis que segueixin aquestes directrius
hauran de tenir en compte que "el sumatori dels salaris de 2015 i 2016
serà major a la suma de les inflacions de tots dos anys, en funció proporcional
dels salaris inicialment pactats".
Quant joc està donant la
preposició "fins" en les declaracions públiques dels signants! Molt
assenyaladament dels dirigents empresarials per justificar que l'acord no
implica automàticament que hi hagi increments salarials, i que en cas d'haver-n'hi
poden ser inferiors als percentatges referenciats, ja que aquests es configuren
com un màxim (certament, només orientador de qualsevol negociació). Però no cal
deixar de reconèixer que aquestes declaracions tenen base en els termes en què
està redactat l'acord.
Un text que segueix matisant més aquest possible increment salarial en
paràgrafs posteriors, quan recull que els subjectes negociadors d'un conveni
col·lectiu han de tenir també en compte "les circumstàncies específiques
del seu àmbit per fixar les condicions salarials", vinculant si així ho
desitgen possibles increments als que es produeixin de productivitat i
d'ocupació, amb una especial crida d'atenció als sectors i empreses que operen
en l'àmbit internacional (i que no són precisament els que plantegen major
problema en les negociacions) perquè qualsevol acord que s'aconsegueixi en
matèria salarial mantingui almenys la posició actual que l'empresa o el sector
té en el comerç internacional, amb la finalitat de "no veure's perjudicat
respecte dels seus competidors".
Finalment, però no menys important, el preacord deixa oberta la porta a un
increment de la part variable del salari en les negociacions de convenis
col·lectius d'empreses, això sí vinculant-la de manera expressa a
"increments retributius addicionals", només demanant, i no és poc si
realment s'aconsegueix, que aquests increments s'estableixin d'acord a
"indicadors quantificats, mesurables i coneguts per les dues parts
negociadores".
Com es pot comprovar, el títol de
l'article està justificat, encara que m'hagués agradat redactar-lo sense
interrogants, i a més que aquests possibles increments en el sector privat es
traslladin al sector públic, on l'expressió "increment salarial" va
desaparèixer del vocabulari polític des de maig de 2010, substituïda per la de
"congelació" (o "manteniment" segons els responsables
econòmics governamentals) o "reducció". Però, potser ara que
s'acosten diverses eleccions assistim a canvis legislatius en aquesta línia,
encara que moltes persones em diran, i no els faltarà raó, que d'il·lusió no es
viu.
No hay comentarios:
Publicar un comentario