El Diari de Girona publica avui l'article que reprodueixo a continuació.
Una vegada transcorregut el termini de sis mesos des de la publicació al
BOE, fixat a la disposició final del Reial decret 1155/2024 de 19 de desembre,
tant aquesta norma com el Reglament pel qual s'aprova entressin en vigor el 20
de maig.
Doncs bé, la Secretària General de Migracions ha dictat el 13 de maig dues
Instruccions sobre determinats preceptes del Reglament, de indubtable
importància. La primera, a què em refereixo en aquest article, tracta sobre les
autoritzacions de residència temporal per circumstàncies excepcionals per raó
d'arrelament previstes al Reglament esmentat, i la segona versa sobre la
problemàtica de la residència temporal de familiars amb nacionalitat espanyola
Ambdues instruccions tenen la mateixa finalitat, o almenys és el que
busquen els qui l'han redactat: "garantir una aplicació uniforme de la
normativa d'estrangeria, a través d'una interpretació unívoca de les figures de
l'autorització de residència temporal de circumstàncies excepcionals per raó
d'arrelament" (Instruccions 1/2025), i "garantir la interpretació
d'una interpretació unívoca de l’autorització de residència temporal de
familiars de persones amb nacionalitat espanyola” (Instruccions 2/2025).
Convé indicar d'entrada que al Pla anual normatiu 2025 del Govern està
anunciada la presentació d'una Llei Orgànica per la qual es modificaria la LO
4/2000, d'11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la
seva integració social, “per adaptar-lo al pacte europeu de migració i asil”.
Europeu de Migració i Asil, en aquelles matèries reservades a la llei en
l'àmbit de l'estrangeria, i, addicionalment, completar la transposició a
l'ordenament jurídic intern de la Directiva 2008/115/CE del Parlament Europeu i
del Consell, de 16 de desembre de 2008, relativa a normes i procediments comuns
als Estats”.
És obligat assenyalar, o almenys així m'ho sembla, que l'entrada en vigor
anirà de la mà amb mobilitzacions a les Oficines d'estrangeria convocades per
diverses organitzacions sindicals i que ja es van iniciar mesos abans, amb
peticions de millora de les condicions laborals del personal i increment de les
plantilles per poder dur a terme la seva feina, i més quan les previsions
d'increment de l'activitat amb el nou. La preocupació generada per aquesta
conflictivitat ha portat CCOO a demanar una intervenció urgent del Govern per
abordar aquesta problemàtica.
Sobre la primera Instrucció general, que es divideix en vuit
subinstruccions, es destaca que té per objecte “definir les característiques
del requisit de permanència exigit per a la presentació de les sol·licituds
d'arrelament, estableix quines absències estan permeses a efectes d'entendre
una permanència continuada, i concreta des de quin moment s'entén que la
persona adquireix la condició de sol·licitant de protecció internacional”.
Qüestions rellevants, per citar-ne algunes de més significatives, són que
s'aclareix que s'entendrà que la condició de sol·licitant de protecció
internacional “s'adquireix des del moment de la manifestació de la voluntat”.
També a l'esmentat Pla anual normatiu s'anuncia la presentació durant aquest
any de Llei reguladora de la protecció internacional, amb l'objectiu “d'adaptar
la legislació espanyola als reglaments i la directiva integrants del Pacte
Europeu de Migració i Asil, en aquelles matèries reservades a la llei en
l'àmbit de la protecció internacional, així com en la part referida a la
matèria d'acollida".
Pel que fa a l'arrelament sociolaboral, s'admet de manera expressa el
contracte de substitució, regulat a l'art. 15.3 de la Llei de l'Estatut dels
Treballadors, sempre que la durada sigui superior a noranta dies, i cal
destacar, encara que crec que era molt clara la seva impossibilitat en
referir-se la norma al contracte de treball, que no es pot accedir a aquesta
modalitat d'arrelament “mitjançant l'acreditació d'una activitat per compte
propi”. Sobre el concepte de “còmput global” de la setmana laboral, s'aclareix
que es pot calcular sobre la durada total del contracte de treball
Finalment, vull ressenyar sobre els requisits específics per accedir a
l'arrelament socioformatiu, que es posa de manifest l'amplitud de les
formacions que permeten accedir a aquesta modalitat d'arrelament. La concreció
més detallada és la de la formació promoguda pels Serveis Públics d'Ocupació,
de manera que per participar-hi, “les persones sol·licitants s'hauran
d'inscriure prèviament com a demandants de serveis previs a l'ocupació en els
Serveis Públics d'Ocupació una vegada que tinguin autoritzat l'arrelament
socioformatiu i disposin de N.I.E i sigui programada i autoritzada l'acció
formativa a rebre”. .
No faltarà feina, per descomptat, a partir d'aquest dimarts a totes les
persones que treballen en matèria d'estrangeria des dels diferents àmbits
professionals.
No hay comentarios:
Publicar un comentario