El Ple del Parlament, en la reunió tinguda el dia 29 de setembre de 2023, va debatre les propostes de resolució presentades pels grups parlamentaris, subsegüents al debat sobre l’orientació política general del Govern tingut en la sessió dels dies 26, 27 i 29 de setembre, y adopto la Resolució que pot llegir-se íntegrament en aquest enllaç . La Resolució ha estat publicada en el Butlletí Oficial del Parlament del 18 d’octubre. Las propostes presentades pels grups parlamentaris es troben en aquest enllaç
El text consta de XXVI apartats, en un total de 37 pàgines del BOPC.
Després de la seva lectura, he seleccionat els continguts que tenen una relació
més directa amb les relacions de treball (ocupació i protecció social), ja sigui en l’àmbit públic o privat,
i que certament no n’és un nombre excessiu. No està de més dir que gran part de
les propostes de política econòmica també tenen una incidència indubtable sobre
la creació d’ocupació, i per això també
es recomanable la lectura sencera de l’apartat VIII, dedicat a “Economia”. La
pregunta que em sorgeix és si gran part de las propostes aprovades no podem
posar-se ja en marxa pel govern autonòmic dins dels seus àmbits competencials
en matèria de treball i protecció social.
He destacat en negreta aquells textos que considero que afecten més
directament a las relacions de treball. Si hagués de destacar alguns, ho faria
amb la menció de la proposta de desplegament de la Llei estatal d’ocupació a
Cataluña, i la cerca d’un acord entre els agents socials sobre el salari mínim
de referencia, que hauria de servir “com a base per a aconseguir que tots els
convenis estiguin per damunt del salari mínim de referència actualitzat, en un
termini acordat, proper i possible”, sent una qüestió diferent si aquesta
salari “autonòmic” pot regular-se per via legal (quelcom al meu parer no possible,
tal como he exposat en anteriors articles) o per via convencional (no havent-hi
cap dubte d’aquesta possibilitat, que es deixa em mans del agents socials).
Bona lectura.
VIII Economia
28
El Parlament de Catalunya insta el Govern de la Generalitat a:
a) Plantejar davant del Govern de l’Estat la necessitat d’un canvi en la
Llei concursal per a garantir que la seva aplicació asseguri tant la viabilitat
de l’empresa i els projectes d’activitat, l’ocupació i els compromisos
territorials com la participació de tots els agents afectats.
XIII. Empresa i treball
47
El Parlament de Catalunya insta el Govern a continuar treballant per a
facilitar l’activitat econòmica i empresarial, acompanyant les empreses perquè
afrontin els reptes globals sorgits els últims anys, que comporten que s’hagin
d’adaptar ràpidament i de la manera més eficient possible a les noves realitats
i tecnologies per a poder continuar prosperant i generant llocs de treball. En
aquest àmbit, el Govern ha de dur a terme les actuacions següents:
a) Eliminar les retencions de tràmits dins l’Administració i dotar-se dels
recursos necessaris tant per a agilitar la tramitació ordinària dels
procediments administratius ordinaris com per a garantir que els projectes estratègics
per a l’economia catalana es puguin desenvolupar en el menor temps possible.
b) Dotar-se dels recursos personals i materials necessaris perquè la
finestreta única empresarial pugui continuar duent a terme la seva feina de la
manera més eficient possible.
48
El Parlament de Catalunya insta el Govern a reclamar la gestió directa i
una millor transparència en la gestió dels fons Pròxima Generació de la Unió
Europea i denunciar que la distribució d’aquests fons no s’ha fet d’acord amb
el pes de Catalunya dins l’Estat. Així mateix, el Parlament, una vegada
detectades les dificultats per part de les administracions locals i el teixit
empresarial en l’endarreriment i els processos administratius dels fons Pròxima
Generació, insta el Govern de la Generalitat a demanar al Govern de l’Estat que
sol·liciti pròrrogues en els terminis, i adoptar les mesures administratives i
legislatives necessàries per a facilitar la gestió de la tramitació i
l’execució dels programes finançats amb aquests fons als petits municipis i a
les petites i mitjanes empreses. Així, s’ha de vetllar per posar totes les
eines a disposició del teixit productiu i d’innovació per a poder atraure el
màxim nombre de projectes de transformació cap a una economia pròspera i
sostenible.
49
El Parlament de Catalunya insta el Govern a:
a) Introduir en els plecs de clàusules administratives de totes les
licitacions, incloent-hi les de les entitats vinculades, el pagament directe
als subcontractistes dels contractes públics.
b) Aplicar a totes les subvencions les condicions següents que estableix la
Llei de l’Estat 18/2022, del 28 de setembre, de creació i creixement
d’empreses:
1a. La impossibilitat que les empreses que incompleixen la Llei de l’Estat
3/2004, del 29 de desembre, per la qual s’estableixen mesures de lluita contra
la morositat en les operacions comercials, siguin beneficiàries d’una subvenció
de més de 30.000 euros.
2a. L’exigència a les empreses beneficiàries dels ajuts que les despeses
justificades dels projectes hagin estat pagades dins del termini que fixa la
Llei de l’Estat 3/2004.
c) Impulsar la tramitació d’un projecte de llei de polígons d’activitat
econòmica que reguli, entre d’altres, els següents aspectes per a impulsar la
promoció i el millorament de la competitivitat de les àrees econòmiques:
1r. El millorament de la connectivitat i la cobertura mòbil.
2n. El foment de la comunitat o comunitats energètiques al polígon,
flexibilitzant-ne la definició i l’aplicació.
3r. La disponibilitat energètica.
4t. La disponibilitat d’aigua.
5è. El millorament de la il·luminació.
6è. El manteniment de les infraestructures del polígon.
7è. El millorament dels accessos multimodals per a la mobilitat laboral,
també a l’interior del polígon, tenint en compte, entre altres aspectes, els
carrils bici i les freqüències i la fiabilitat del transport públic.
8è. La disponibilitat per a la gestió i la circularitat dels residus.
50
El Parlament de Catalunya insta el Govern, amb relació a un nou impuls del
teixit empresarial català, a:
a) Impulsar les mesures necessàries per a agilitar i facilitar les
sol·licituds de permisos per a la instal·lació d’energies renovables a les
empreses i la indústria de Catalunya, amb l’objectiu de reduir el cost
energètic i avançar cap a la descarbonització.
b) Incorporar en tots els plecs de condicions relatius a la contractació
pública de la Generalitat el pagament directe a les empreses subcontractades,
tal com permet la Llei 9/2017, del 8 de novembre, de contractes del sector
públic.
c) Aprovar una convocatòria d’ajudes a les empreses i la indústria, amb una
dotació de 15 milions d’euros, per a contractar estudiants que cursin la
formació professional dual.
d) Augmentar en 20 milions d’euros els recursos destinats a la promoció de
les diverses destinacions i dels productes turístics de Catalunya per tal
d’atreure visitants de països amb més valor afegit.
51
El Parlament de Catalunya insta el Govern, amb relació al millorament de
l’ocupació de qualitat, a:
a) Presentar, en el termini de tres mesos, el pla de desplegament a
Catalunya de la Llei de l’Estat 3/2023, del 28 de febrer, d’ocupació.
b) Establir, en el termini de sis mesos, una campanya específica
d’Inspecció de Treball amb la finalitat de garantir el compliment de la
redacció dels plans d’igualtat per part de les empreses.
52
El Parlament de Catalunya insta el Govern a:
a) Acordar amb els agents socials l’establiment d’un salari mínim de
referència català, de forma gradual, d’acord amb les recomanacions de la Unió
Europea.
Aquest salari mínim de referència ha de servir com
a base per a aconseguir que tots els convenis estiguin per damunt del salari
mínim de referència actualitzat, en un termini acordat, proper i possible.
b) Mantenir un estret diàleg amb els agents socials per a preparar les
mesures adequades per tal que els sectors empresarials puguin absorbir aquests
increments de salaris mínims. S’ha de vetllar, de manera no excloent, pel
millorament de les competències professionals en el mercat de treball,
especialment pel que fa a la col·laboració publicoprivada per a atendre les
demandes d’especialistes en el mercat de treball.
53
El Parlament de Catalunya manifesta la necessitat d’una llei per a integrar
els joves, opcionalment, al món laboral, passada l’etapa de l’educació
obligatòria, mitjançant l’aprenentatge d’un ofici en l’entorn laboral i amb
l’obtenció del corresponent certificat professional.
54
El Parlament de Catalunya insta el Govern a desenvolupar el Compromís
Nacional per un Turisme Responsable, amb els passos següents:
a) Presentar el primer trimestre del 2024 un pla operatiu que permeti de
definir els àmbits i les línies d’actuació, els acords o les col·laboracions
entre els departaments de la Generalitat i altres entitats, les actuacions concretes
i les propostes legislatives que han de contribuir al compliment dels reptes.
b) Impulsar el pla de turisme enogastronòmic (Catalunya, Regió Mundial de
la Gastronomia 2025).
c) Continuar potenciant el turisme a tot el territori, posant en valor el
patrimoni cultural, paisatgístic, gastronòmic, històric, industrial i
ferroviari, entre d’altres, contribuint a una millor distribució territorial de
l’activitat i atenuant alhora l’efecte de l’estacionalitat en el conjunt del
sistema turístic.
d) Continuar distribuint els programes amb inversions al territori
destinades als ens locals que permetin l’efecte transformador de l’activitat
turística i la creació o intensificació dels productes turístics que aposten
per aquesta línia.
e) Desenvolupar les línies de crèdit necessàries perquè les empreses
privades facin inversions que els permetin de proporcionar una oferta més
sostenible des del punt de vista de l’eficiència energètica.
55
El Parlament de Catalunya insta el Govern a:
a) Redefinir i incrementar la taxa turística fins a situar-la al nivell
d’altres destinacions europees equiparables i presentar una proposta de nova
llei de turisme que reguli el sector i la seva activitat i que incorpori els
valors de la qualitat, la proximitat, la sostenibilitat i la responsabilitat
amb l’ocupació i l’entorn com a eixos orientadors del sector i de l’activitat
turística a Catalunya.
b) Establir un segell de qualitat sociolaboral i ambiental, a disposició
dels centres hotelers i de restauració, que certifiqui el compromís de
les corresponents instal·lacions hoteleres amb el respecte de les condicions
laborals exigibles i l’aplicació de mesures d’estalvi i eficiència energètics i
de consum d’aigua i de reciclatge de les entrades (inputs). El Govern,
conjuntament amb les organitzacions empresarials i sindicals representatives,
ha de fer el seguiment i avaluació del diàleg social i de les condicions de
treball dels treballadors de neteja del sector de l’hostaleria i ha d’impulsar
un acord que en determini les condicions laborals, les càrregues de treball i el
temps de descans, amb l’objectiu de vetllar per la salut dels treballadors en
general i, especialment, de les netejadores d’habitacions, exposades a llargues
jornades laborals i a condicions de treball no saludables.
XIV Igualtat
58
El Parlament de Catalunya insta el Govern a garantir la perspectiva
de la igualtat de tracte i la no discriminació en totes les actuacions de
l’Administració de la Generalitat. Les múltiples discriminacions i desigualtats
estructurals que pateixen dia a dia moltes persones per llur gènere, origen,
color de pell, orientació sexual, discapacitat, aspecte físic o edat no poden
tenir cabuda a Catalunya. Per aquest motiu, cal:
a) Continuar reforçant la Xarxa de Servei d’Atenció Integral LGBTI+ amb
nous serveis d’acompanyament psicosocials i comunitaris.
b) Consolidar la tasca de l’Oficina d’Igualtat de Tracte i
No-Discriminació.
c) Dur a terme polítiques antiracistes, prioritzant l’atenció en els àmbits
del racisme immobiliari, el garantiment de la igualtat d’oportunitats
educatives i laborals, la memòria democràtica, la justícia, la salut, la
seguretat ciutadana i l’atenció a les persones.
d) Dur a terme més actuacions per a fer efectiu el dret a l’empadronament
de totes les persones que viuen a Catalunya com a porta d’accés a serveis
bàsics com la salut o l’educació i, per tant, com a instrument indispensable
per al garantiment dels drets fonamentals.
XV. Educació
77
El Parlament de Catalunya insta el Govern a presentar, amb la dotació de
recursos corresponent, el Pla de millorament de la xarxa i l’oferta de
formació professional, per a garantir que s’adeqüi a les innovacions del mercat
de treball, el mapa territorial i sectorial de centres integrals, la
supressió de les taxes d’accés als cicles formatius de grau superior, la
creació d’un fons d’ajut (beques) a la mobilitat de l’alumnat dels cicles
formatius de grau mitjà i de grau superior de formació professional, i
l’establiment de l’equiparació del professorat de formació professional, i també
les condicions per a garantir la qualitat de la formació professional dual i de
la seva tutoria formativa.
XX. Salut
109
El Parlament de Catalunya insta el Govern a assegurar unes condicions de
treball correctes per a tots els professionals sanitaris que permetin de captar
i retenir el millor talent possible, per mitjà de les accions següents:
a) Millorar les condicions retributives del personal sanitari tancant, en
el marc de la negociació col·lectiva, el tercer acord de l’Institut Català de
la Salut, i avançar en l’harmonització de les condicions laborals, i també
incloure la dotació econòmica adient per a aconseguir l’acord en la taula
d’equiparació del transport sanitari.
113
El Parlament de Catalunya insta el Govern a:
a) Garantir una ocupació estable i de qualitat i la plena
equiparació dels salaris i condicions laborals de tots els treballadors dels
diversos operadors del sistema sanitari català, començant per totes les empreses
públiques de la Generalitat vinculades al Departament de Salut.
b) Complir l’acord amb la representació legal dels
treballadors sobre l’equiparació progressiva de les condicions laborals del
personal de transport sanitari a les del Sistema d’Emergències Mèdiques, abans
de la publicació de la licitació del pròxim concurs per a aquest servei.
XXII. Drets socials
124
El Parlament de Catalunya constata la urgència i la
necessitat de lluitar contra la pobresa com a política social prioritària que
cal desenvolupar com a país, i també de generar un clima d’oportunitats per a
avançar en el progrés i el desenvolupament dels ciutadans. Cal apostar
decididament per la renda garantida de ciutadania i prioritzar-la com a
política pròpia de rendes en el marc del garantiment d’una vida digna,
vinculada al foment de la reinserció laboral i compatible amb l’ocupació
laboral activa, amb noves oportunitats per als més joves. Amb aquests
objectius, cal simplificar tant l’accés com l’obtenció de la renda garantida i
deixar per a després les comprovacions i els controls que calguin, per a
garantir així tant la seguretat com l’impuls a l’activació social dels qui la
perceben o l’han de percebre.
125
El Parlament de Catalunya insta el Govern de la
Generalitat a exigir al Govern espanyol la cessió de la gestió i el finançament
de les rendes socials, com l’ingrés mínim vital, i preparar les estructures
administratives que corresponguin per a poder gestionar i resoldre les
peticions d’ajuts socials en una sola resolució, i facilitar al ciutadà l’accés
a les rendes a què té dret, independentment de l’Administració de què provinguin.
Així mateix, el Departament de Drets Socials ha d’iniciar al més aviat possible
un treball conjunt amb tots els actors socials i polítics implicats en què es posi
en comú la feina feta sobre la modificació i actualització de la Cartera de
serveis socials. És urgent fer aquest treball amb el màxim consens possible
entre tots els agents implicats i establir, amb el lideratge del Departament de
Drets Socials, un pla de treball que ho faci possible abans del finiment de la
legislatura.
132
El Parlament de Catalunya insta el Govern a:
a) Presentar i acordar, en el marc del diàleg social, la
proposta d’actualització de l’indicador de renda de suficiència de Catalunya i
les prestacions que hi estan indexades, com la renda garantida de ciutadania i
altres prestacions socials, tenint en compte l’impacte de la pujada
generalitzada dels preus en el cost de la vida, per tal d’incloure-la en el
Projecte de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2024.
134
El Parlament de Catalunya insta el Govern a suprimir el
Pla pilot de renda bàsica universal i tancar l’Oficina del Pla Pilot per
Implementar la Renda Bàsica Universal, i a destinar llurs recursos a la inversió
en nous equipaments públics residencials per a les persones grans, els infants
i les persones amb discapacitat.
126.
El Parlament de Catalunya insta el Govern, amb relació a
l’atenció a les persones amb discapacitat, a:
a) Aprovar i publicar, en el termini de dos mesos, el nou
Codi d’accessibilitat de Catalunya, la qual cosa està pendent des del 2020.
b) Reactivar la tasca de tots els grups de treball del
Pacte Nacional pels Drets de les Persones amb Discapacitat, iniciat al gener
del 2020, amb l’objectiu de tenir un nou pacte abans d’acabar el 2023.
c) Garantir el compliment del Reial decret 818/2021, pel
qual es regulen els programes comuns d’activació per a l’ocupació del sistema
nacional d’ocupació, en la convocatòria del 2024 de subvencions als centres
especials de treball, especialment en matèria de subvenció del salari mínim
interprofessional.
No hay comentarios:
Publicar un comentario