El Diari de Girona publicà el dilluns 24 d’abril l’article que
reprodueixo a continuació.
El Consell de Ministres celebrat el dimarts 28 de març va aprovar el
Projecte de llei de famílies.
El text ha estat publicat al Butlletí Oficial del Congrés dels Diputats el
14 d'abril, trametent-se per a la seva tramitació, per procediment d'urgència,
a la Comissió de Drets Socials i Polítiques Integrals de la Discapacitat i
finalitzant el termini de presentació d'esmenes dia 24 d’aquest mes.
A la nota de premsa del Consell s'informa, entre altres continguts, que la
norma "respon als compromisos internacionals d'Espanya en matèria de conciliació
de la vida familiar i professional dels progenitors i cuidadors, i compleix
l'acord de coalició del Govern" . Des de la perspectiva laboral, objecte
d'atenció per part meva, s'explica que el nou text “culmina pràcticament
l'equiparació entre els matrimonis i les parelles de fet, garantint que les
parelles de fet tindran accés als 15 dies de permís per registre equiparables
al matrimoni”, i que, pel que fa al dret a la conciliació, “es conforma una
nova arquitectura amb tres permisos, que posen al centre les cures i el temps i
que dona suport a les famílies. D'una banda, s'estableix un permís de cura de 5
dies a l'any, que es podrà fer servir en cas d'accident o malaltia greus,
hospitalització o intervenció quirúrgica sense hospitalització que necessiti
repòs, tant d'un familiar fins a 2n grau com d'un convivent, una cosa nova fins
ara; un permís parental de 8 setmanes, que es podrà gaudir de forma contínua o
discontínua, a temps complet o parcial, fins que el menor compleixi 8 anys i un
tercer nou permís "per causa de força major", que es distribuirà per
hores i podrà assolir en total fins a 4 dies l'any. Aquest darrer busca
permetre a pares i mares absentar-se de la feina quan hi hagi motius familiars
urgents i imprevisibles”.
A més, per l'impacte que sobre prestacions de Seguretat Social tindrà el
canvi normatiu, s'expliquen les modificacions introduïdes a la normativa sobre
famílies nombroses, de manera que “... més famílies comptaran amb protecció
social sota la denominació de "Famílies amb gent gran necessitats de
suport a la criança". En aquesta categoria, es veuran recollides les
considerades com fins ara "famílies nombroses", a més d'altres com
les famílies monomarentals amb dos fills, les famílies amb dos fills on un
ascendent o descendent tingui discapacitat, les famílies amb dos fills
encapçalades per una víctima de violència de gènere o per un cònjuge que hagi
obtingut la guàrdia i custòdia exclusiva sense dret a pensió d'aliments, i les
famílies amb dos fills en què un progenitor estigui en tractament hospitalari
durant un any o hagi ingressat a la presó.
Des de la perspectiva laboral, cal destacar les nombroses modificacions que
es proposen introduir a la Llei de l'Estatut dels treballadors, algunes per
incorporar a l'ordenament jurídic intern la Directiva (UE) 2019/1158 del
Parlament Europeu i del Consell, de 20 de juny de 2019, relativa a la
conciliació de la vida familiar i la vida professional dels progenitors i els
cuidadors, i per la qual es deroga la Directiva 2010/18/UE del Consell, i
moltes més per, per una banda, adaptar la normativa laboral als canvis
introduïts en el concepte de família, i per altra per ampliar, o concretar molt
més, alguns dels drets ja reconeguts en el text vigent en matèria de
conciliació i corresponsabilitat.
'En el preàmbul es realitza una àmplia exposició de la raó de ser de la
Directiva , afirmant que “... dona resposta adequada a la situació de doble
atenció a les responsabilitats familiars i a les de treball en el marc i
d'acord amb unes exigències concretes com són relacions laborals més
igualitàries i l'aplicació efectiva del principi de no discriminació per raó de
sexe. Disposa que els llocs de treball s'han d'adaptar a les diferents
vicissituds derivades de la criança de menors d'edat i cura de dependents i
grans, i estableix unes condicions efectives perquè hi hagi un repartiment real
de tasques i un exercici corresponsable”.
Més endavant, de la seva transposició a l'ordenament intern s'efectua una
àmplia referència, emfatitzant que “... enriqueix les millores i aportacions
del Reial decret llei 6/2019, d'1 de març, de mesures urgents per garantir la
igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes a l'ocupació i
l'ocupació, superant els tòpics de la doble jornada femenina o els llargs
permisos, en pro de les fórmules de treball flexible i acotament de les
absències laborals el que permet avançar en la igualtat real en l'àmbit
laboral, a través del veritable reconeixement del dret de conciliació com a
part de l'elenc de drets de tota persona treballadora”.
En fi, entre els valors fonamentals de la futura norma (art. 4) s'inclou el
d'igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes, i “reconeixement del
dret de conciliació corresponsable de la vida personal, familiar i laboral a
l'àmbit familiar, i de la corresponsabilitat empresarial i social”. I entre els
principis rectors, també recollits en el mateix precepte, s'inclou el de la
perspectiva de gènere, de manera que “Es promourà la igualtat de tracte i
d'oportunitats de les dones i els homes en l'accés al món laboral i el
reconeixement i exercici dels drets de conciliació i en el gaudi corresponsable
dels mateixos en l'assumpció de les tasques familiars, mitjançant actuacions
que facilitin la conciliació efectiva de la vida personal, familiar i laboral”.
Seguirem molt atents, per la importància de la norma, a la tramitació
parlamentària.
No hay comentarios:
Publicar un comentario