Introducció.
Desprès del debat sobre l’orientació política general del govern de laGeneralitat, que tingué llocs els dies 25,26 y 27 de setembre, el Ple del
Parlament aprovà la Resolució 323/X “sobre la orientació política general del Govern”.
La dita Resolució conté diverses referències a las polítiques laborals i de
protecció social, per la qual cosa m’ha semblant interessant fer-ne una síntesi
del seu contingut, es adir del què he considerat més rellevant. Per aquest
motiu, i torno a repetir que des de la meva òptica personal, reprodueixo en
aquesta entrada del blog, el que els grups que van donar el seu suport a la
Resolució consideren que hauria de ser el tantes vegades esmentat i molt poques
vegades concretat “marc català de relacions laborals”, incloent-hi també les
referències a la protecció social. El debat jurídic i polític sobre aquest marc
el deixem per una altra ocasió.
“III. Estructures d’Estat.
3. El Parlament de Catalunya insta el Govern a elaborar un pla i dissenyar
l’Administració i la Tresoreria de la Seguretat Social catalana per a garantir
la percepció futura i el manteniment del poder adquisitiu de les pensions i les
prestacions per desocupació i, amb aquesta finalitat, encarregar els projectes
tècnics i operatius corresponents per a implantar jurídicament i
administrativament aquests òrgans d’administració i tresoreria.
5. El Parlament de Catalunya insta el Govern a accelerar la tramitació de
la Llei marc de protecció social de Catalunya, com a element que configuri els
nivells de protecció garantits per a la ciutadania de Catalunya.
8. El Parlament insta el Govern i els agents socials a construir un marc de
relacions laborals, enfortint l’exercici de competències en matèria de treball
del Consell de Relacions Laborals, el Tribunal Laboral de Catalunya i
l’Autoritat Laboral de Catalunya, amb l’objectiu de bastir un model propi de
negociació col·lectiva i de relacions laborals basat en els principis de la
participació, el diàleg social i la transparència.
VI. Nou model
productiu i economia social i solidària.
1. El Parlament de Catalunya insta el Govern a:
h) Promulgar una nova llei de
cooperatives, amb el consens de tots els agents implicats, que reconegui la diversitat
de models de cooperatives, enforteixi el sector i faciliti la gestió i la
creació de noves cooperatives.
i) Presentar un projecte llei d’economia social i solidària.
VII. Foment de l’ocupació
1. El Parlament de Catalunya insta el Govern a presentar el projecte de
llei d’ocupació abans de la fi del 2013 i a iniciar la reforma del Servei
d’Ocupació de Catalunya (SOC) amb vista a:
a) Assolir l’eficiència del SOC, mantenir-ne el caràcter públic i autònom i
establir-lo com el centre de governança del sistema d’ocupació de Catalunya,
amb el paper d’organisme coordinador, avaluador i inspector en tots els àmbits
de les polítiques que s’impulsin a Catalunya per a la millora de l’ocupació i
el desenvolupament local, i establir la cooperació i la col·laboració del SOC
amb les administracions locals i els agents econòmics i socials, per a
garantir-ne la màxima eficàcia i eficiència, incloent-hi l’objectiu
de la millora d’oportunitats laborals dels treballadors de
més edat.
b) Orientar les persones d’una manera individualitzada i definir
estratègies de desenvolupament territorial orientades a resultats, aprofitant
al màxim les potencialitats dels territoris de Catalunya i potenciant la
cooperació entre els diversos nivells de l’Administració pública, amb els
recursos suficients per a fer-ho amb criteris de qualitat.
c) Definir i desplegar progressivament una cartera de serveis del sistema
d’ocupació de Catalunya, com a instrument per a oferir els serveis a la
ciutadania per a la millora de l’ocupabilitat en tots els àmbits de les
polítiques d’ocupació: orientació professional, formació i requalificació,
oportunitats d’ocupació i foment de la contractació, oportunitats d’ocupació i
formació, foment de la igualtat d’oportunitats en l’ocupació, oportunitats per
a col·lectius amb especials dificultats, autoocupació i foment de
l’emprenedoria, promoció del desenvolupament i l’activitat econòmica
territorial, foment de la mobilitat geogràfica, atenció a les necessitats de
les empreses i intermediació laboral.
d) Establir un sistema d’informació comú per a una gestió integrada de tots
els serveis de la cartera de serveis i un funcionament coordinat i eficient, de
manera que els diversos serveis públics d’ocupació comparteixin metodologies i
instruments de treball, i consensuar amb els agents socials, els ens locals i
la resta d’entitats del sistema d’ocupació de Catalunya la definició del nou
model de relació contractual.
e) Establir contractes programa amb els ens públics i privats, preferentment
sense ànim de lucre, que treballen per l’ocupació en territoris i sectors
específics per garantir la prestació dels serveis de la cartera de serveis, la
preservació de l’actual xarxa territorial del sistema d’ocupació de Catalunya,
el paper de lideratge i coordinació del SOC com a centre de governança del
sistema, la participació dels ens locals i l’eficiència en el funcionament del
sistema.
2. El Parlament de Catalunya insta el Govern a:
a) Desplegar l’article 24.3 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya per
definir un nou sistema que permeti que totes les persones que no puguin tenir
accés a l’ocupació, per motius socials o personals, tinguin accés a una renda
mínima –sia la renda mínima d’inserció, sia un pla d’ocupació o altres ajuts o
prestacions– que permeti una subsistència digna, a fi d’evitar situacions de
pobresa i d’exclusió social.
b) Presentar-li en el termini d’un any un estudi sobre el conjunt de
prestacions i rendes públiques, per avaluar-ne els avantatges i, si escau,
reordenar el sistema de prestacions, per guanyar la màxima eficiència en els
serveis socials públics i per definir els canvis de gestió que caldria adoptar
en cas d’una eventual assumpció de les competències en polítiques passives.
c) Exigir al Govern de l’Estat que les polítiques passives d’ocupació, com
la prestació per desocupació o els subsidis, cobreixin totes les persones que
es trobin desocupades sense cap mena d’ingrés fins que no trobin una ocupació.
d) Iniciar la reforma del programa de la renda mínima d’inserció,
consensuada amb els agents socials, econòmics i del tercer sector, orientada a
prioritzar la reinserció laboral en tots els programes que acompanyin el
cobrament d’una renda pública, tot fent que sigui un programa d’inserció social
i laboral per a les persones en risc o en situació d’exclusió social en què les
mesures complementàries socials, educatives i ocupacionals esdevinguin l’eix
central del programa, i fer així mateix que inclogui una renda econòmica que
complementi aquestes actuacions perquè les persones tinguin una subsistència
digna mentre no s’obté el resultat desitjat d’integració social i laboral.
Totes aquestes accions s’han de dur a terme amb el compromís de tots els àmbits
implicats –benestar social, sanitat, habitatge, ensenyament i ocupació–, i en
tot cas el projecte de llei de la renda mínima d’inserció ha de recollir
l’objectiu de garantir-ne la universalitat a totes les persones que hi tinguin
dret tan bon punt els pressupostos de la Generalitat ho permetin.
e) Desenvolupar una experiència pilot, conjuntament amb el món local, per a
contractar persones que tinguin càrregues familiars i siguin perceptores de la
renda mínima d’inserció, en forma de pla d’ocupació amb formació complementària
durant sis mesos.
f) Crear, conjuntament amb les diputacions i els ajuntaments, una comissió
per a negociar i establir en el termini de sis mesos un programa perquè els
afectats i reconeguts per la nova renda mínima d’inserció gaudeixin d’exempció
en els subministraments bàsics –aigua, gas i electricitat–, amb uns màxims i
mínims per domicili.
3. El Parlament de Catalunya insta el Govern a:
a) Mantenir els ajuts als centres especials de treball i reclamar al Govern
de l’Estat que compleixi el deure de transferir els fons econòmics compromesos
a aquest fi.
b) Mantenir el suport a la inserció laboral de les persones amb
discapacitat al nivell del 2012 (4,5 milions) pel que fa al programa TAS, de
treball amb suport, al programa POIN, d’intermediació i formació prelaboral, i
a la recerca d’empreses i la preparació de persones, posar en marxa en el
termini d’un mes els ajuts als programes de suport a la inserció laboral de les
persones amb discapacitat, i estudiar així mateix els mecanismes que permetin
destinar a les polítiques d’ocupació, especialment a les destinades a la
inserció laboral de persones amb discapacitat i altres col·lectius desfavorits,
fons recaptats de resultes de sancions imposades per la Inspecció de Treball.
4. El Parlament de Catalunya constata que la desocupació és el principal
problema del país, raó per la qual el Govern ha de destinar recursos a la
promoció de polítiques actives d’ocupació i suport als desocupats. Atès que la
part més important d’aquests recursos prové del fons finalistes de l’Estat, que
l’any 2012 la partida d’aquests fons no va ser transferida a la Generalitat fins
al mes de desembre i que aquest any els fons encara no han estat transferits,
fet que ha obligat el Govern a publicar convocatòries per a la promoció de polítiques
actives d’ocupació amb restriccions pressupostàries pendents dels fons
disponibles, el Parlament de Catalunya expressa la necessitat que el Govern de l’Estat
transfereixi d’una manera immediata els fons finalistes per a les polítiques
actives d’ocupació.
5. El Parlament de Catalunya insta el Govern a fer un seguiment específic
de les situacions empresarials de risc en l’activitat industrial que poden
implicar un impacte negatiu en l’ocupació i en el teixit de proveïdors i el
conjunt de la cadena de valor de l’economia catalana i afavorir la recerca de
solucions que puguin donar més viabilitat a les empreses, i insta també el
Govern a dur a terme totes les actuacions que estiguin al seu abast,
conjuntament amb l’Administració de justícia, per a agilitar els procediments
concursals de les empreses industrials i garantir la preservació del màxim nombre
de llocs de treball i el manteniment de l’activitat econòmica ajustada a la
situació actual, tot impulsant i afavorint la recerca de mecanismes d’inversió que
en garanteixin la continuïtat. Entre altres mesures, el Govern ha d’elaborar un
seguit de recomanacions per a la reforma del procediment concursal i presentar-
lo als agents econòmics i socials i al Parlament.
6. El Parlament de Catalunya insta el Govern a presentar una reforma de la
Llei de cooperatives que incideixi en la protecció i el foment del moviment
cooperatiu, competència exclusiva de la Generalitat, tenint presents les
característiques de l’entorn cooperatiu i l’oportunitat de crear ocupació
estable i de qualitat arrelada al territori, i insta també el Govern a estudiar
vies de suport financer específic i d’acompanyament de l’emprenedoria
cooperativa i social i a impulsar el programa Ara Coop, de suport a la creació
de cooperatives, dotant-lo dels recursos necessaris per a emprendre accions de
difusió del model cooperatiu, suport a la creació de cooperatives i facilitats
de finançament, amb la clara voluntat d’augmentar el nombre de cooperatives,
com a instrument de creació de treball estable, amb l’objectiu concret
d’assolir la creació de mil cooperatives els propers quatre anys.
7. El Parlament de Catalunya insta el Govern a dur a terme dins aquesta
legislatura el disseny global del sistema institucional de relacions laborals,
per a obtenir la màxima eficiència possible de les diverses instàncies que
configuren l’actual marc de relacions laborals, particularment el Consell de
Treball Econòmic i Social, el Consell de Relacions Laborals i el Tribunal
Laboral de Catalunya, amb la finalitat d’optimitzar l’aprofitament dels
recursos humans i materials, i potenciar la participació de les organitzacions
empresarials, sindicals i socials en l’àmbit de les relacions laborals.
8. El Parlament de Catalunya insta el Govern a impulsar polítiques
d’ocupació centrades en la reducció de la desocupació juvenil, i a implantar
amb aquest objectiu mesures de xoc per a afrontar la situació dels joves que no
estudien ni treballen i afavorir el retorn de joves talents immigrats.
9. El Parlament de Catalunya insta el Govern a promoure, en el marc del
Consell Català de Relacions Laborals, i amb la col·laboració de l’Escola
d’Administració Pública de Catalunya, la creació d’un programa de concertació
social per a la formació de persones que duguin a terme una activitat de
representació dels treballadors o de l’empresa i necessitin formar-se en aquesta
matèria, i insta així mateix el Govern a promoure accions per a enfortir el
diàleg social a Catalunya, promovent el diàleg permanent amb els diversos interlocutors
en el marc dels espais existents i en el marc dels nous espais que puguin
sorgir, i per a enfortir el marc català de relacions laborals, com ha estat el
cas dels recents acords en matèria d’ultraactivitat i d’inaplicació de
convenis.
X. Reforma del
sistema de pensions
1. El Parlament de Catalunya rebutja l’avantprojecte de llei de reforma del
sistema de pensions presentat pel Govern de l’Estat, que injustificadament
pretén rebaixar el poder adquisitiu dels pensionistes actuals i futurs.
2. El Parlament de Catalunya, davant les taxes de desocupació i
l’envelliment de la població, manifesta que la vigència de la reforma pactada
de la Llei de l’Estat 27/2011, de l’1 d’agost, sobre actualització, adequació i
modernització del sistema de Seguretat Social, garanteix la sostenibilitat del
sistema i que el Fons de reserva de la Seguretat Social del sistema públic de
pensions espanyol pot fer front a situacions socioeconòmiques com la present.
3. El Parlament de Catalunya reafirma que qualsevol adaptació i reforma del
sistema de pensions ha de tenir el consens dels interlocutors socials i del
conjunt de les forces polítiques en el marc del Pacte de Toledo.
XVIII.
Modernització de l’Administració i la funció pública.
4. El Parlament de Catalunya insta el Govern a garantir la paga
extraordinària del treballadors públics del 2014, una vegada rebuda la
compensació de l’Estat espanyol per l’impost sobre les entitats financeres que
operen a Catalunya. Si l’Estat espanyol incompleix el pagament de la
compensació, s’ha de negociar l’establiment dels mecanismes necessaris per a
garantir que els treballadors públics no perdin el poder adquisitiu el 2014.
5. El Parlament de Catalunya insta el Govern a treballar en la recuperació
de tots els drets dels treballadors de la funció pública una vegada es tingui
el control dels recursos econòmics en el marc de la transició nacional i es
consolidi la recuperació econòmica.
XXV. Formació
professional inicial i per a l’ocupabilitat
1. El Parlament de Catalunya, amb relació a la necessitat de millorar la
formació professional i adaptar-la a les necessitats educatives i
d’ocupabilitat de la societat catalana, insta el Govern a presentar, en el
termini del curs 2013-2014, una nova llei que creï un sistema de formació
professional orientat a donar més ocupabilitat a l’alumnat i que respongui a
les necessitats de l’economia catalana. Aquesta llei ha de recollir les
consideracions següents:
Primer. Ha de tendir a la creació de centres específics de formació
professional en què es disposi d’un volum mínim d’oferta que permeti guanyar
economies d’escala i oferir tots els tipus de formació professional (inicial,
contínua i ocupacional).
Segon. Ha d’afavorir que la planificació educativa compleixi els requisits
següents:
a) Incrementar l’oferta en les zones en què la demanda ho requereixi.
b) Establir una oferta contextualitzada en el territori que afavoreixi els
itineraris professionals.
c) Continuar oferint les unitats formatives incloses en el currículum per a
la formació contínua a demanda de les empreses.
Tercer. Ha de potenciar la flexibilitat en l’accés a la formació
professional, considerant la matrícula parcial, l’oferta a distància, el
reconeixement de l’experiència laboral i el suport formatiu a les empreses.
Quart. Ha de potenciar les adaptacions curriculars i els títols propis per
a donar una resposta millor a les necessitats de les empreses i a
l’ocupabilitat dels joves.
Cinquè. Ha d’establir de manera ordinària convenis de col·laboració amb les
empreses i les organitzacions empresarials de l’entorn per a fer possible una
oferta de formació adequada a llurs necessitats.
Sisè. Ha d’incrementar el nombre de contractes o beques de formació per a
potenciar la modalitat dual adaptada al context empresarial de Catalunya.
Setè. Ha de fer que els centres prestin serveis d’orientació amb
l’objectiu de donar resposta als diversos col·lectius d’usuaris.
Vuitè. Ha d’aplicar immediatament un sistema de bonificacions que cobreixi
el 50% del preu públic, com a mínim, per a l’alumnat que tingui concedida una
beca.
Novè. Ha d’enfortir la coordinació dels departaments d’Ensenyament i
d’Empresa i Ocupació per a promoure la integració funcional de la formació
professional.
Desè. Ha d’incrementar l’oferta pública de places de formació professional
en tots els nivells (PQPI, CFGM i CFGS) i adequar-les a les necessitats reals.
Onzè. Ha d’incrementar l’oferta pública del curs d’accés del grau mitjà al
grau superior (el CAS) per a facilitar la continuïtat d’estudis de l’alumnat
de formació professional.
Dotzè. Ha d’implantar plans d’acció tutorial als cicles formatius de grau
mitjà per a millorar el rendiment acadèmic i disminuir l’abandonament prematur
dels estudis.
Tretzè. Ha de posar en funcionament les equivalències d’unitats de
competències i mòduls formatius a l’oferta de formació professional que sigui
un referent comú per a obtenir títols de formació professional inicial i
certificacions de professionalitat de la formació ocupacional i perquè la
formació ocupacional estigui orientada a l’obtenció de certificats de professionalitat.
Catorzè. Ha de donar compliment a la creació d’un programa de difusió a les
petites i mitjanes empreses, organitzacions patronals i sindicals, gremis i
altres agents econòmics i socials, sobre la formació professional dual, tal com
es va aprovar en la Moció 22/X del Parlament de Catalunya, sobre l’atur i les
mesures per a fomentar l’ocupació, el 23 de maig de 2013.
Quinzè. Ha de donar compliment a l’exigència al Govern de l’Estat del
traspàs dels recursos de formació contínua de la Comissió Nacional Tripartida
al Consorci de la Formació Continuada, tal com es va aprovar en la Moció 22/X
del Parlament.
Setzè. Ha de donar compliment a la definició i el desplegament d’una
unitat de competència relacionada amb el coneixement de llengües estrangeres,
tal com es va aprovar en la Moció 22/X del Parlament.
Dissetè. Ha de donar compliment a la creació d’un programa de difusió a les
petites i mitjanes empreses per a obtenir formació a demanda d’empresa, amb la
seva corresponent bonificació, tal com es va aprovar en la Moció 22/X del
Parlament.
2. El Parlament de Catalunya insta el Govern a:
a) Elaborar i actualitzar periòdicament un mapa de necessitats formatives
relacionades amb les demandes del mercat de treball. Aquest mapa, que s’ha
d’elaborar en coordinació amb el Servei d’Ocupació de Catalunya, els agents
socials i les entitats locals, ha de servir de base per a establir una
planificació dinàmica de l’oferta formativa més adequada a les necessitats del
mercat de treball.
b) Incrementar el nombre de places dels diferents sistemes de formació
professional i ocupacional, especialment en sectors emergents, reorientar
l’oferta en funció de les necessitats dels sectors productius, i garantir que
les taxes no impedeixin l’accés a la formació professional per motius
econòmics.
c) Elaborar i aplicar un pla per a integrar els subsistemes de formació
professional i apostar per la connexió de la formació i l’empresa per mitjà de
la formació professional dual i en alternança.
d) Millorar el sistema de reconeixement de competències adquirides amb
l’experiència laboral per mitjà de convocatòries obertes permanents, que
permetin en qualsevol moment iniciar el procés de reconeixement.
e) Impulsar mecanismes de col·laboració estable amb els centres de formació
professional inicial per a potenciar-hi l’oferta de formació contínua i
formació ocupacional, especialment en els centres de titularitat pública, com a
millor garantia d’una oferta integrada de formació professional en tot el
territori i tots els sectors.
No hay comentarios:
Publicar un comentario