Introducció.
El Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya ha publicat el divendres 14
de novembre la Llei 9/2025, de 13 de novembre, de modificació de la Llei
26/2010, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de
Catalunya . La norma és d’especial interès per les modificacions introduïdes i que s’exposen
en el seu preàmbul, i entrarà en vigor el dia següent al de la seva publicació
en el DOGC.
L’origen de la norma és la proposicióde llei presentada el 23 de setembre pel Grup Parlamentari Socialistes i Units
per Avançar, Grup Parlamentari d’Esquerra Republicana de Catalunya, i Grup
Parlamentari Comuns, amb petició de tramitació pel procediment de lectura única
Es van presentar 24 esmenes, tres del Grup Parlamentari Popular i 21 del
Grup Parlamentari Junts
Segons explicà la diputada socialista Iva Martínez Valverde en la sessióplenària del 5 de novembre , on es va procedir al debat i votació de les esmenes, “Aquesta proposició ha
rebut un total de vint-i-quatre esmenes, tres esmenes del Partit Popular, i cap d'elles ha estat recolzada pels
grups proposants, i vint-i-una esmenes de Junts, de les quals n’hem arribat a
transaccionar tres i una ha estat recomanada.
També hem presentat una esmena tècnica que hem registrat a última hora
en relació amb l'esmena 1, presentada per Junts, la qual serà assumida pel
nostre grup parlamentari, on ja hem advertit una reiteració terminològica i
l'ús d'una paraula que pot donar lloc a equívoc. Per això, sense canviar el
sentit del precepte i en contacte amb els serveis lingüístics de la cambra, hem proposat aquesta petita millora”.
El text va ser aprovat per 118 vots a favor, cap vot en contra i 17
abstencions.
Poso a continuació a disposició de tots els lectors i lectores del blog ,
el text del preàmbul, destacant en negreta les modificacions més importants al
meu parer, i el text comparat de la llei vigent (fins el 14 de novembre) i la
nova norma (en vigor a partir del dia) 15, també destacant en negreta les
modificacions incorporades a la Llei 9/2015.
Bona lectura.
Preàmbul
La Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les
administracions públiques de Catalunya, regula els drets i deures de la
ciutadania en les seves relacions amb les administracions públiques catalanes,
i també els principis d'actuació administrativa. L'experiència en l'aplicació
d'aquesta norma i l'evolució de les necessitats socials i institucionals han
fet palesa la necessitat de revisar-ne determinats preceptes amb l'objectiu
de garantir una atenció més adequada a la ciutadania, reforçar el dret a una
bona administració i adaptar l'actuació administrativa als nous models de
prestació de serveis públics.
Així, d'una banda, es modifica l'article 21 per a incorporar-hi la
prohibició expressa d'imposar l'obligació de demanar cita prèvia per a accedir
als serveis presencials de l'Administració, tot establint que aquesta mesura
només es pot utilitzar per a millorar l'atenció a les persones. Aquesta
modificació té l'objectiu de garantir el dret a una atenció adequada, que es
pot veure vulnerat quan l'accés a l'Administració es condiciona a mecanismes de
gestió que, en determinades circumstàncies, dificulten o impedeixen l'exercici
efectiu dels drets dels ciutadans davant l'Administració, especialment en el
cas de col·lectius vulnerables o afectats per la bretxa digital.
D'altra banda, es modifica l'article 22 per a ampliar el contingut del dret
a una bona administració, mitjançant la incorporació del dret a la claredat
i comprensibilitat del llenguatge administratiu i el dret a la prestació
proactiva i personalitzada dels serveis públics. Aquestes incorporacions
tenen per finalitat avançar cap a una administració més accessible,
comprensible, eficient i orientada a les necessitats de les persones.
En aquest mateix àmbit, s'afegeix un article, el 22 bis, per a reconèixer
el dret de les persones a rectificar els errors davant de l'Administració, en
el marc del principi de confiança recíproca i de la diligència deguda.
Aquesta regulació, inspirada en els treballs de la Comissió d'Experts per a la
Transformació de l'Administració de la Generalitat de Catalunya (Cetra), pren
com a base el fet que l'atribució i l'exercici de les potestats administratives
i les relacions de les persones amb l'Administració es fonamenten en el
principi de la confiança recíproca en l'acció correcta i legítima d'aquesta,
dels empleats públics i de la ciutadania.
Amb aquesta finalitat, s'estableixen mecanismes per a evitar la imposició
de sancions derivades d'errors materials o formals comesos de manera no
fraudulenta i s'estableix que els empleats públics només són responsables
per accions o omissions dutes a terme amb dol o amb culpa o negligència greu,
amb el benentès que l'error comès per l'empleat públic actuant amb la
diligència deguda, de bona fe i sense frau no és un supòsit de culpa o
negligència greu.
Així mateix, s'incorpora un article, el 22 ter, per a reconèixer el dret
de les persones a no resultar perjudicades per errors administratius o males
pràctiques en la gestió pública, concretament en relació amb prestacions
vinculades a la cobertura de necessitats bàsiques. Aquest precepte
s'inspira en la jurisprudència del Tribunal Europeu de Drets Humans i del
Tribunal Suprem espanyol, i estableix garanties específiques per a protegir els
drets de les persones davant situacions d'indefensió derivades exclusivament de
l'actuació incorrecta de l'Administració.
A més, es modifica l'article 31 per a reforçar els principis generals
d'actuació administrativa, tot incorporant-hi el principi de proactivitat i
personalització en la prestació dels serveis públics, i també una regulació
específica del principi de confiança, entès com a base de la relació entre
l'Administració, els seus empleats i la ciutadania.
Finalment, s'introdueix un article, el 40 bis, per a regular les
condicions de prestació dels serveis proactius i personalitzats. Amb
aquesta figura es pretén garantir una actuació administrativa que, mitjançant
l'ús responsable de les dades disponibles i amb ple respecte per la normativa
de protecció de dades, anticipi les necessitats de la ciutadania i faciliti la
gestió simultània o seqüencial de tràmits vinculats a un mateix fet vital.
Aquesta iniciativa normativa es fonamenta en les competències que l'Estatut
d'autonomia de Catalunya atribueix a la Generalitat de Catalunya en matèria de
règim jurídic i procediment administratiu, d'acord amb el que disposen els
apartats 1 i 2 de l'article 159.
|
Text vigent fins 14.11.2025 https://portaljuridic.gencat.cat/ca/document-del-pjur/?documentId=546116
|
Nou text a partir de 15.11.2025 https://dogc.gencat.cat/ca/document-del-dogc/?documentId=1029328
|
|
Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de
procediment de les administracions públiques de Catalunya, 1. Els ciutadans, en llurs relacions amb les
administracions públiques de Catalunya, tenen dret a ésser atesos amb el
respecte i la consideració que mereix llur dignitat, sense discriminació per
raó de naixement, sexe, raça, origen, religió, orientació sexual, opinió o
qualsevol altra circumstància personal o social. 2. Els ciutadans tenen dret a obtenir de les
administracions públiques serveis d'atenció, informació i orientació per a
l'exercici i la protecció de llurs drets i interessos, en el compliment de
llurs deures i obligacions i en la redacció de documents administratius. 3. El dret a què fa referència l'apartat 2 inclou el
dret d'escollir, d'entre els mitjans que en cada moment estiguin disponibles,
el que els ciutadans volen fer servir per a rebre els serveis d'atenció,
informació i orientació, que poden ésser l'assistència a oficines
presencials, l'atenció telefònica, en la mesura que els criteris de seguretat
ho permetin, els mitjans electrònics o altres que siguin tècnicament
possibles i econòmicament proporcionals. 1. El dret dels ciutadans a una bona administració
inclou: a) El dret que l'actuació administrativa sigui
proporcional a la finalitat perseguida. b) El dret a participar en la presa de decisions i,
especialment, el dret d'audiència i el dret a presentar al·legacions en
qualsevol fase del procediment administratiu, d'acord amb el que estableix la
normativa aplicable. c) El dret que les decisions de les administracions
públiques estiguin motivades, en els supòsits establerts legalment, amb una
referència succinta als fets i als fonaments jurídics, amb la identificació
de les normes aplicables i amb la indicació del règim de recursos que
escaigui. d) El dret a obtenir una resolució expressa i que se'ls
notifiqui dins del termini legalment establert. e) El dret a no aportar les dades o els documents que
estiguin en poder de les administracions públiques o dels quals aquestes
puguin disposar. f) El dret a conèixer en qualsevol moment l'estat de
tramitació dels procediments en què són persones interessades Article 31. Principis generals. 2. Les administracions públiques de Catalunya
compleixen les funcions que tenen atribuïdes i actuen d'acord amb els
principis generals següents: Primer. Eficàcia i eficiència. Segon. Bona fe i confiança legítima. Tercer. Proximitat. Quart. Imparcialitat. Cinquè. Proporcionalitat. Sisè. Simplificació i racionalitat administrativa. Setè. Transparència i accessibilitat. Vuitè. Participació ciutadana. Novè. Lleialtat institucional. Desè. Col·laboració i cooperació interadministratives. |
Article 1. Modificació de l'article 21 de la Llei
26/2010 Es modifica l'article 21 de la Llei 26/2010, de 3
d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques
de Catalunya, que resta redactat de la manera següent: «Article 21. Dret a la no-discriminació i a una atenció
adequada »1. Els ciutadans, en llurs relacions amb les
administracions públiques de Catalunya, tenen dret a ésser atesos amb el
respecte i la consideració que mereix llur dignitat, sense discriminació per
raó de naixement, sexe, raça, origen, religió, orientació sexual, opinió o
qualsevol altra circumstància personal o social. L'atenció adequada inclou
el dret a un tracte correcte, respectuós i accessible, amb les adaptacions
preceptives i suport a la presa de decisions, d'acord amb la Convenció sobre
els drets de les persones amb discapacitat i els altres tractats internacionals. »2. Els ciutadans tenen dret a obtenir de les
administracions públiques serveis d'atenció, informació i orientació per a
l'exercici i la protecció de llurs drets i interessos, en el compliment de
llurs deures i obligacions i en la redacció de documents administratius. »3. El dret a què fa referència l'apartat 2 inclou el
dret d'escollir, d'entre els mitjans que en cada moment estiguin disponibles,
el que els ciutadans volen fer servir per a rebre els serveis d'atenció,
informació i orientació, que poden ésser l'assistència a oficines
presencials, l'atenció telefònica, en la mesura que els criteris de seguretat
ho permetin, els mitjans electrònics o altres que siguin tècnicament
possibles i econòmicament proporcionals. »4. La cita prèvia no pot ésser obligatòria en cap cas
i només es pot establir per a millorar els serveis d'atenció presencial.» Article 2. Modificació de l'article 22 de la Llei
26/2010 Es modifica l'apartat 1 de l'article 22 de la Llei
26/2010, que resta redactat de la manera següent: «1. El dret dels ciutadans a una bona administració
inclou: »a) El dret que l'actuació administrativa sigui
proporcional a la finalitat perseguida. »b) El dret a participar en la presa de decisions i,
especialment, el dret d'audiència i el dret a presentar al·legacions en
qualsevol fase del procediment administratiu, d'acord amb el que estableix la
normativa aplicable. »c) El dret que les decisions de les administracions
públiques estiguin motivades en llenguatge clar i comprensible, en els
supòsits establerts legalment, amb una referència succinta als fets i als
fonaments jurídics, amb la identificació de les normes aplicables i amb la
indicació del règim de recursos que escaigui. »d) El dret a obtenir una resolució expressa clara i
comprensible i que se'ls notifiqui dins del termini legalment establert. »e) El dret a no aportar les dades o els documents que
estiguin en poder de les administracions públiques o dels quals aquestes
puguin disposar. »f) El dret a conèixer en qualsevol moment l'estat de
tramitació dels procediments en què són persones interessades. »g) El dret a la prestació proactiva i
personalitzada dels serveis públics. »h) El dret a la tramitació unificada dels procediments
per a la gestió, de manera simultània o seqüencial, dels tràmits que
corresponguin davant les diferents administracions públiques.» Article 3. Addició d'un article, el 22 bis, a la Llei
26/2010 S'afegeix un article, el 22 bis, a la Llei 26/2010, amb
el text següent: «Article 22 bis. Principi de confiança i dret de les
persones a rectificar els errors davant de l'Administració »1. D'acord amb el principi de confiança en les
relacions jurídiques administratives, les persones tenen dret a rectificar
llurs errors davant de l'Administració a Catalunya, respectant en tot cas les
competències de l'Estat. »2. L'atribució i l'exercici de les potestats
administratives i les relacions de les persones amb l'Administració es
fonamenten en el principi de la confiança recíproca en l'acció correcta i
legítima d'aquesta, dels seus empleats públics i de la ciutadania. »3. Els empleats públics només són responsables per
accions o omissions dutes a terme amb dol o amb culpa o negligència greu. »4. S'entén per culpa o negligència greu la violació
flagrant de les normes de prudència, perícia i diligència deguda i l'omissió
de les precaucions, comprovacions i informacions prèvies normalment exigibles
en l'activitat administrativa al funcionari públic en funció de la
competència específica i en relació amb el cas concret, tenint en compte els
estàndards de bona administració. »5. L'error comès per l'empleat públic actuant amb la
diligència deguda, de bona fe i sense frau no és un supòsit de culpa o
negligència greu. »6. La persona física o jurídica que hagi infringit per
primera vegada una norma aplicable a la seva situació o hagi comès errors
materials o formals en informar de les seves dades o de la seva situació dins
del termini legalment o reglamentàriament establert no pot ésser objecte de
sanció pecuniària o consistent en la privació total o parcial d'una prestació
a la qual pugui tenir dret d'acord amb la normativa vigent, sempre que: »a) La persona hagi actuat de bona fe i sense frau en
el moment de cometre l'error. »b) La persona esmeni l'error i regularitzi la seva
situació, sia a sol·licitud pròpia o per invitació d'ofici de
l'Administració, que li ha d'indicar el termini per a fer-ho tenint en
compte, amb la diligència deguda pròpia del dret a una bona administració, la
seva situació particular. »7. Amb relació al que estableix l'apartat 6,
l'Administració ha de ponderar amb la diligència deguda les circumstàncies
específiques del cas, ha de resoldre si existeix el dret a esmenar l'error i
ha de fonamentar i motivar la seva decisió amb la cura deguda. »8. El que estableixen els apartats 6 i 7 no és
aplicable en els casos següents: »a) Si la persona ha actuat de mala fe o existeix frau. »b) Si les conseqüències negatives per a la persona,
inclosa la privació total o parcial d'una prestació, deriven de les
circumstàncies següents: »1a. Aplicació de normes del dret de la Unió Europea. »2a. Vulneració o incompliment de normes que preserven
directament la salut pública o la seguretat de les persones, dels béns o del
medi. »3a. Estipulacions incloses en contractes de
l'Administració. »9. La determinació de la mala fe o del frau correspon
a l'Administració, que pot tenir en compte el comportament passat de la
persona davant de l'Administració mateixa, i així ho ha d'acreditar en una
resolució degudament motivada.» Article 4. Addició d'un article, el 22 ter, a la Llei
26/2010 S'afegeix un article, el 22 ter, a la Llei 26/2010, amb
el text següent: «Article 22 ter. Dret de les persones a no ésser
perjudicades per un error administratiu en les prestacions destinades a
garantir les necessitats essencials de subsistència »1. Les persones físiques, si es detecta un pagament
indegut derivat d'un error administratiu o d'una actuació administrativa
indeguda, sense la deguda diligència, en les prestacions destinades a
garantir les necessitats essencials de subsistència, no estan obligades a
retornar l'import principal ni els interessos de la prestació percebuda
indegudament, sempre que concorrin les condicions següents: »a) Que la persona beneficiària no hagi contribuït, per
acció o omissió, a la producció de l'error administratiu. »b) Que l'error administratiu sigui imputable
exclusivament a l'Administració. »2. L'Administració, en els casos a què fa referència
l'apartat 1, ha d'iniciar el procediment de reintegrament de l'import
principal de la prestació, però no pot exigir cap import en concepte
d'interessos de demora o de qualsevol altra mena de recàrrec, d'acord amb els
principis de proporcionalitat, equitat i bona administració. Així mateix,
d'acord amb aquests principis, s'han d'efectuar plans de devolució flexibles
i ajustats a la capacitat econòmica de les persones. »3. L'Administració ha de valorar amb la diligència
deguda les circumstàncies específiques del cas i ha de fonamentar i motivar
adequadament la decisió de no exigir els interessos corresponents, d'acord
amb els principis de seguretat jurídica i de protecció de la confiança
legítima.» Article 5. Modificació de l'article 31 de la Llei
26/2010 Es modifica l'apartat 2 de l'article 31 de la Llei
26/2010, que resta redactat de la manera següent: «2. Les administracions públiques de Catalunya
compleixen les funcions que tenen atribuïdes i actuen d'acord amb els
principis generals següents: »Primer. Eficàcia i eficiència. »Segon. Bona fe i confiança legítima. »Tercer. Proximitat. »Quart. Imparcialitat. »Cinquè. Proporcionalitat. »Sisè. Simplificació i racionalitat administrativa. »Setè. Transparència i accessibilitat. »Vuitè. Participació ciutadana. »Novè. Lleialtat institucional. »Desè. Col·laboració i cooperació interadministratives. »Onzè. Proactivitat, accessibilitat universal,
personalització dels serveis i equitat territorial en l'accés als serveis. »Dotzè. Bona administració, d'acord amb els principis
de racionalitat, eficiència, economia, objectivitat, eficàcia, coordinació i
confiança en les relacions jurídiques administratives. L'atribució i
l'exercici de les potestats administratives i les relacions de les persones
amb l'Administració es fonamenten en el principi de la confiança recíproca en
l'acció correcta i legítima d'aquesta, dels seus empleats públics i de la
ciutadania.» Article 6. Addició d'un article, el 40 bis, a la Llei
26/2010 S'afegeix un article, el 40 bis, a la Llei 26/2010, amb
el text següent: «Article 40 bis. Serveis proactius i personalitzats »1. Les administracions públiques de Catalunya poden
prestar serveis proactius i personalitzats mitjançant els canals electrònics
establerts, amb l'objectiu d'adaptar-se a les necessitats de la ciutadania i
millorar l'eficiència en la prestació dels serveis públics, en el marc de la
normativa sectorial aplicable i d'acord amb la normativa de protecció de
dades. »2. S'entén per serveis proactius i personalitzats els
serveis que, basant-se en la informació obtinguda per les administracions
públiques en l'àmbit de llurs competències i en altres informacions i dades
aportades per les persones interessades, es poden oferir de manera
anticipada, predictiva i automatitzada. La comunicació d'un servei proactiu
no implica, per si mateixa, en cap cas, la iniciació d'un procediment
administratiu. »3. La prestació de serveis proactius i personalitzats
requereix el consentiment exprés i específic, informat i inequívoc de la
persona interessada. Aquest consentiment s'ha d'atorgar de manera lliure i
específica per a cada servei, indicant clarament i detalladament les dades
que es tractaran i la finalitat concreta del tractament. Per a complir el
caràcter específic i informat del consentiment, la descripció del servei de
què es tracti ha d'ésser prou detallada per a permetre a la persona decidir
les condicions de perfilació de la seva persona per a l'oferiment d'aquest.
No s'admeten descripcions genèriques o globals, ni consentiments generals o
indeterminats. »4. Abans d'obtenir el consentiment per a la prestació
de serveis proactius i personalitzats, s'ha d'informar les persones afectades
de tots els aspectes que requereix la normativa de protecció de dades,
especialment sobre l'elaboració de perfils, la lògica aplicada i les
conseqüències que en poden derivar. »5. Les persones afectades per la prestació de serveis
proactius i personalitzats han de poder revocar en qualsevol moment els
consentiments mitjançant un sistema fàcilment accessible i, si escau,
rectificar les dades que siguin inexactes o desactualitzades. »6. Les administracions públiques han de disposar d'un
registre de consentiments que permeti de gestionar el consentiment per a la
prestació de serveis proactius i personalitzats, i han de complir els
requeriments de la normativa aplicable i, concretament, la normativa de
protecció de dades, incloent-hi, com a mínim, les dades següents: »a) Les persones que han atorgat el consentiment per a
la prestació de serveis proactius. »b) Les dades objecte de tractament per a cada servei. »c) Els serveis per als quals s'ha concedit el
consentiment i les condicions específiques aplicables.» Disposicions addicionals Primera. Indicadors i rendició de comptes 1. El Govern ha de presentar al Parlament de Catalunya
un informe anual sobre l'estat de l'atenció ciutadana en les administracions
públiques de Catalunya durant el primer semestre de l'any següent. 2. L'informe sobre l'estat de l'atenció ciutadana en
les administracions públiques de Catalunya ha d'incloure, com a mínim,
indicadors relatius a l'atenció presencial, el temps mitjà d'espera per a
l'atenció, l'ús de la cita prèvia, el nombre de queixes i reclamacions
formulades, i l'impacte territorial desglossat per vegueries. 3. L'informe sobre l'estat de l'atenció ciutadana en
les administracions públiques de Catalunya s'ha de fer públic, en el mateix
termini indicat per l'apartat 1, en el Portal de la Transparència i ha de
servir per a avaluar l'eficàcia de les polítiques d'atenció ciutadana i les
mesures d'accessibilitat universal aplicades per les administracions
públiques de Catalunya. Disposicions finals Primera. Habilitació pressupostària Els preceptes que comporten despeses amb càrrec als
pressupostos de la Generalitat produeixen efecte a partir del primer dia de
l'entrada en vigor de la llei de pressupostos corresponent a l'exercici
pressupostari immediatament posterior a l'entrada en vigor d'aquesta llei. Segona. Entrada en vigor Aquesta llei entra en vigor l'endemà d'haver estat
publicada en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya. |
No hay comentarios:
Publicar un comentario