El Diari de Girona publica avui l'article que reprodueixo a continuació.
|
Una recent i important sentència
del Tribunal Suprem, de 25 de setembre, desestima els recursos interposats per
part de la Generalitat de Catalunya i de Pimec contra la dictada pel Tribunal
Superior de Justícia de Catalunya de 20 de maig de 2011, que va estimar el
recurs interposat per Fepime contra la resolució, expressa, denegatòria de la
seva condició d'organització empresarial més representativa, per entendre
"que la sol·licitant havia obtingut ja prèviament aquest reconeixement per
silenci administratiu".
El TS només pot pronunciar-se
sobre el contingut, recorregut, de la decisió de la sentència del TSJ de
Catalunya. Per tant, la sentència del TS no debat sobre el compliment per part
de Fepime dels requisits requerits per la disposició addicional 6a de la Llei
de l'Estatut dels treballadors per ostentar la major representativitat, en el
cas concret enjudiciat en seu autonòmica catalana, ja que el recurs contra la
sentència del TSJ només va versar, tant per part de la Generalitat com per
PIMEC, sobre la no conformitat a dret de la decisió judicial, per entendre que
estàvem en presència de l'exercici del dret de petició, i no d'un procediment
administratiu reglat, diferència que té molta importància atès que en el primer
supòsit la normativa disposa el caràcter negatiu del silenci de
l'Administració, mentre que en el segon, i llevat de supòsits que, ja avanço,
no es donen en casos com l'enjudiciat, el silenci té valor jurídic positiu.
Fins on arriba el meu coneixement
del Dret Administratiu, i puc assegurar que els coneixements jurídics queden
cada vegada més ràpidament obsolets per la ingent quantitat de normes, la
sentència aplica correctament la Llei 30/1992 de Règim Jurídic de les
Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
La sentència del TS confirma la del TSJ de Catalunya i rebutja la tesi de la
Generalitat de trobar-nos davant l'exercici d'un mer, encara que important,
dret de petició, atès que l'adquisició de la major representativitat sindical
"està legalment objectivada" en la Disposició Addicional 6a de la
LET. La inexistència de desenvolupament reglamentari de l'esmentada disposició
no altera, tal com raona el TS, "la conseqüència reglada, segons
s'acrediti o no el compliment de la irradiació en nombre de treballadors i
empreses, en una petició d'una cosa que competeix discrecionalment a l'Administració".
A més, el no desenvolupament reglamentari en sentit literal no exclou, i així
ho reconeix la sentència del TS, que sí hi ha indirectament aquest
desenvolupament, amb citació de la disposició addicional 1a de la Llei orgànica
11/1985 de 2 d'agost, de Llibertat Sindical.
De les dades que obren en els
fets provats de la sentència, i també en els fonaments jurídics, en especial el
quart, es comprova que la patronal Fepime va presentar documentació que
acreditava al seu judici que reunia les condicions per ostentar major
representativitat autonòmica (certificació de les entitats afiliades i relació
de convenis col·lectius sectorials acordats per les entitats directament o
indirectament afiliades), al·legant a més que l'esmentada representativitat la
tenia reconeguda per "notorietat". Sobre això, i dita sigui
incidentalment, només tindria valor per determinar l'existència de major
representativitat l'aportació de dades objectives que acreditessin que
l'entitat agrupava com a mínim al 15% de les empreses i treballadors en el
territori autonòmic, i no l'autoqualificació de "notorietat".
La sol·licitud va ser presentada
el 25 de juliol de 2007, i resolta de manera expressa, en sentit denegatori,
per resolució del director general de Relacions Laborals de 14 d'abril de 2008,
és a dir havent transcorregut en excés el termini de sis mesos previst en la
normativa vigent per a la seva resolució. No consta resolució expressa del
recurs d'alçada interposat per Fepime contra l'esmentada resolució.
L'argumentació de la Generalitat, i també del recurs interposat per Pimec,
sobre l'existència d'un dret de petició i no d'un procediment administratiu
reglat és rebutjada, com he indicat, pel TS, amb suport en doctrina de la
mateixa Sala i també en els propis actes de l'Administració autonòmica que va
resoldre, encara que de manera extemporània, sobre el recurs de Fepime. En
efecte, tal com s'afirma en el penúltim paràgraf del FJ Quart, la pròpia
Administració "va acordar de manera explícita denegar la qualitat de la
major representació de l'organització empresarial per la raó de la falta de
justificació de la irradiació en nombre de treballadors i d'empreses necessari
en l'àmbit de la comunitat autònoma, i sense que pogués tenir-se l'esmentada
exigència complerta pel criteri de la notorietat de la representativitat de
Fepime per afectar l'esmentada decisió a les restants organitzacions
empresarials", i tot això, acaba expressant la resolució de l'Autoritat
laboral, "sense perjudici que d'ara endavant pugui la sol·licitant ostentar
la qualitat demandada d'acreditar el compliment de les exigències previstes en
la Disposició Addicional 6a de l'Estatut dels Treballadors, el que és
significatiu de la improcedència de la qualificació com facultat graciosa i
discrecional que per tot això proposa ara aquella mateixa Administració".
Quant al recurs interposat per
Pimec, cal destacar que també es basa en la vulneració de la Llei 30/1992, en
concret de l'article 43.1, i la consideració del silenci administratiu com a
positiu, atès que nega que estiguem en presència d'un dret subjectiu
"pendent d'autorització o llicència per l'Administració", i que a més
no podria reconèixer-se sense audiència de les organitzacions empresarials que
ja tenen reconeguda l'esmentada representativitat. La tesi és rebutjada pel TS
perquè no existeix "una norma amb rang de Llei o norma de Dret comunitari
que estableixi el contrari", és a dir que imposi el caràcter negatiu del
silenci, insistint novament la sentència que es tracta d'un procediment reglat que
s'inicià per l'entitat sol·licitant de la major representativitat i al qual es
va donar resposta expressa, encara que fora de termini, per part de
l'Administració, pel que estem en presència d'una actuació administrativa que
genera efectes positius per al sol·licitant i que no poden desvirtuar-se
mitjançant la resolució posterior contrària a la seva tesi. En suma, el debat
sobre la representativitat de les associacions empresarials segueix obert a
Catalunya.
No hay comentarios:
Publicar un comentario