El Diarí de Girona publicà el dilluns 10 de febrer l'article que reprodueixo a continuació
El passat 29 de gener la Comissió Europea va publicar la Comunicació titulada “Una brúixola de competitivitat per a la UE”. Es tracta, tal com s'explica a la nota de premsa de presentació del text, de “la primera iniciativa de gran abast d'aquest mandat, que aporta un marc estratègic amb vista a orientar el treball de la Comissió”. En la presentació, la presidenta Úrsula von der Leyen, va explicar que el document es basa en tres pilars: “tancar la bretxa d'innovació, un full de ruta conjunt per a la descarbonització i la competitivitat, i reduir les nostres dependències i augmentar la nostra resiliència i seguretat econòmica”.
Per a la reducció de l'escletxa d'innovació, el document exposa que cal
crear “un hàbitat per a les empreses emergents innovadores joves, promoure el
lideratge industrial en sectors d'alt creixement basats en tecnologies
profundes i promoure la difusió de tecnologies entre empreses i pimes
establertes”. Per a la descarbonització i la competitivitat, proposa que “el
proper Pacte Industrial Net establirà un enfocament de descarbonització
impulsat per la competitivitat, que pretén que la UE sigui un lloc atractiu per
a la fabricació, també en el cas de les indústries de gran consum energètic, i
promoure les tecnologies netes i els nous models de negoci circulars. Un Pla
d'Acció per a una Energia Assequible contribuirà a reduir els preus i els
costos de l'energia mentre que una Llei d'Acceleració de la Descarbonització
Industrial ampliarà la concessió agilitzada de permisos als sectors en
transició”. Per fi, per reduir les dependències excessives i augmentar la
seguretat, el document emfatitza la importància de posar en marxa “una nova
sèrie d'Associacions de Comerç i Inversió Nets que han de contribuir a
assegurar el subministrament de matèries primeres, energies netes, combustibles
sostenibles per al transport i tecnologies netes de tot el món”, y que “en el mercat
interior, la revisió de les normes de contractació pública permetrà introduir
una prioritat europea en la contractació pública per a sectors i tecnologies
fonamentals”.
Juntament amb els tres pilars esmentats, el document exposa els que
qualifica de cinc “facilitadors horitzontals per a la competitivitat”: la
simplificació, amb una proposta de reduir “dràsticament” la càrrega normativa i
administrativa; la reducció d'obstacles al mercat únic, posant en marxa una
“Estratègia Horitzontal” que modernitzi el marc de governança; finançament de
la competitivitat, on es proposa la creació d'una Unió Europea de l'Estalvi i
de la Inversió per crear nous productes d'estalvi i inversió, oferir incentius
al capital risc i garantir que les inversions flueixin sense fissures a tota la
UE; la promoció de les capacitats professionals i l'ocupació de qualitat,
anunciant una iniciativa destinada a crear una "Unió de les Capacitats",
que se centrarà en "la inversió, l'aprenentatge permanent i dels adults,
la creació de capacitats amb visió de futur, la retenció de capacitats, la
mobilitat justa, l'atracció i inserció laboral de la immigració qualificada i
el reconeixement de les persones"; finalment, una millor coordinació de
les polítiques a escala nacional i de la UE, amb la introducció d'una “Eina de
Coordinació de la Competitivitat”, que col·laborarà amb els Estats membres per
garantir que s'apliquin els objectius polítics compartits de la UE a escala
nacional i de la Unió, així com “identificar projectes transfronterers
d'interès europeu i prosseguir les reformes”.
Sens dubte, la proposta més polèmica és la creació d'un “28è règim jurídic,
que simplificarà les normes aplicables i reduirà el cost del fracàs, inclosos
tots els aspectes pertinents del dret de societats, la insolvència, el dret
laboral i el dret fiscal”. A l'espera de conèixer les reaccions empresarials,
ja ha merescut una dura crítica de la Confederació Europea de Sindicats, que en
un escrit dirigit a la President de la Comissió Europea manifestava que “seria
un greu error intentar adoptar un conjunt harmonitzat de normes reprenent els
arguments de la “sobrerregulació” i intentar convertir les Directives
d'ocupació de la UE”. i que “exigir als ocupadors que compleixin únicament un
règim mínim de normes i drets laborals harmonitzats de la UE i, alhora,
permetre'ls eludir tots els drets i normes laborals nacionals definits pels
Estats membres o els interlocutors socials a nivell nacional, sectorial i
regional seria una recepta per al desastre”.
Per últim, cal destacar que en les conclusions s'afirma que la
competitivitat no és una responsabilitat exclusiva de la UE, per la qual cosa
les institucions de la UE, els governs nacionals, les autoritats regionals i
també les empreses “han de fer un pas endavant per afrontar el desafiament,
treballant junts en un esforç conjunt i portant les parts d'interès per a
preocupació i trobar solucions per alleujar les condicions empresarials. El
diàleg social continuarà sent una base”.
Ara, toca posar en marxa totes les propostes, una tasca no fàcil i que
requerirà grans dosis de pactes entre tots els Estats membres
No hay comentarios:
Publicar un comentario