El Diari de Girona em publica avui l'article que reprodueixo a continuació.
El Consell de ministres de política social, ocupació, sanitat i consumidors (EPSCO) celebrat els dies 6 i 7 d'aquest mes ha tingut un primer intercanvi d'impressions sobre diversos documents que formen part de la política comunitària del "semestre europeu". La setmana passada, el Consell europeu ha iniciat l'anàlisi de la documentació, que serà aprovada en el consell de març 2013 per donar pas a l'elaboració dels programes nacionals.
El Consell de ministres de política social, ocupació, sanitat i consumidors (EPSCO) celebrat els dies 6 i 7 d'aquest mes ha tingut un primer intercanvi d'impressions sobre diversos documents que formen part de la política comunitària del "semestre europeu". La setmana passada, el Consell europeu ha iniciat l'anàlisi de la documentació, que serà aprovada en el consell de març 2013 per donar pas a l'elaboració dels programes nacionals.
El document marc de referència és
el titulat "Estudi prospectiu anual sobre el creixement 2013". La
lluita contra la desocupació i les conseqüències socials de la crisi és una de
les cinc prioritats proposades per la Comissió, a la qual acompanyen
"prosseguir la consolidació fiscal diferenciada i favorable al creixement;
restablir les condicions normals de préstec a l'economia; fomentar el
creixement i la competitivitat actual i futura; modernitzar l'administració
pública".
La Comissió insisteix en les
seves conegudes propostes de reformar els sistemes de pensions, amb la seva no
menys coneguda concreció, que ja s'està aplicant en molts països,
d'"alinear l'edat de jubilació amb l'esperança de vida, restringir l'accés
als règims de jubilació anticipada i permetre la prolongació de la vida
laboral", així com sobre les formulades des de fa ja anys en les
orientacions generals d'ocupació, de reduir substancialment la pressió fiscal
sobre el treball en aquells països "en els quals és comparativament
elevada i obstaculitza la creació de llocs de treball". En la prioritat
del foment del creixement i de la competitivitat, la Comissió crida novament
els Estats membres a adoptar les mesures necessàries per millorar els resultats
dels sistemes d'ensenyament i formació i els nivells globals de qualificació,
de tal manera que s'estableixi "un vincle més estret entre el món laboral
i la formació".
Òbviament, les propostes més concretes sobre ocupació es troben en la prioritat dedicada específicament a aquesta qüestió, que es formulen després de posar de manifest que la gravetat de la crisi es manifesta en les febles perspectives de creixement, que implica, pel conegut desfasament entre recuperació econòmica i recuperació del mercat de treball, que "no hi ha cap perspectiva de millora immediata o automàtica de la situació de l'ocupació", i que la situació s'agreuja pel progressiu procés d'envelliment de la població, aprofitant aquí l'oportunitat la Comissió per ?reiterar la seva tesi contrària al foment de les jubilacions anticipades, per considerar que és una mesura "ineficaç i costosa". D'altra banda, per corregir els desajustos al mercat laboral, que porten a l'existència de llocs de treball sense cobrir paradoxalment en una situació d'elevada desocupació, s'emfatitza de nou la importància d'augmentar la participació de la població al mercat laboral, millorar els nivells de qualificació i augmentar la mobilitat.
Òbviament, les propostes més concretes sobre ocupació es troben en la prioritat dedicada específicament a aquesta qüestió, que es formulen després de posar de manifest que la gravetat de la crisi es manifesta en les febles perspectives de creixement, que implica, pel conegut desfasament entre recuperació econòmica i recuperació del mercat de treball, que "no hi ha cap perspectiva de millora immediata o automàtica de la situació de l'ocupació", i que la situació s'agreuja pel progressiu procés d'envelliment de la població, aprofitant aquí l'oportunitat la Comissió per ?reiterar la seva tesi contrària al foment de les jubilacions anticipades, per considerar que és una mesura "ineficaç i costosa". D'altra banda, per corregir els desajustos al mercat laboral, que porten a l'existència de llocs de treball sense cobrir paradoxalment en una situació d'elevada desocupació, s'emfatitza de nou la importància d'augmentar la participació de la població al mercat laboral, millorar els nivells de qualificació i augmentar la mobilitat.
La Comissió qualifica de
"molt ambicioses" algunes reformes laborals que s'han posat
(imposat?) en marxa en alguns Estats, entre els quals incloc Espanya. La seva
valoració no és expressament positiva però de la redacció del text així es
dedueix. Diu la Comissió que és "ambiciós", per exemple,
"facilitar les modalitats de contrac?tació flexibles a les empreses,
reduir les indemnitzacions per acomiadament dels contractes estàndard i
simplificar els procediments d'acomiadament individual o col·lectiu".
Igualment veu amb molt bons ulls les mesures adoptades per flexibilitzar els
salaris (Espanya és un alumne avantatjat amb la seva última reforma laboral),
de tal manera que "s'han suavitzat les condicions que permeten a les
empreses no aplicar els acords de negociació col·lectiva de nivell superior i
s'han revisat els convenis salarials sectorials" (haurà redactat aquest
paràgraf algun membre espanyol de l'staff tècnic de la Comissió que conegui
molt bé la reforma laboral?).
Les recomanacions formulades per
la Comissió per anar-se "preparant" per a una recuperació generadora
d'ocupació coincideixen substancialment amb les orientacions vigents en matèria
de política d'ocupació: limitació de la càrrega fiscal que recau sobre el
treball i mesures de suport a la contractació de personal amb més dificultats
per accedir o romandre al mercat de treball; "simplificar" (sic) la
legislació laboral, amb una versió renovada, en els termes utilitzats que no
quant al fons del contingut, de la defensa d'un contracte únic (tan estimat per
un sector dels economistes espanyols i tan desacreditat per la gran majoria
dels laboralistes), que es concreta en aquesta rebuscada frase: "La
reducció de les llacunes que existeixen en la protecció de l'ocupació entre els
diferents tipus de contractes laborals també hauria de contribuir a disminuir
la segmentació del mercat laboral i el treball no declarat en alguns països",
reiterant la necessitat d'aquesta simplificació en les conclusions de la
Comunicació com un "element essencial" de les propostes de creació de
llocs de treball. Amb un altre llenguatge, però mateix contingut, el projecte
d'Informe conjunt sobre l'ocupació es refereix a l'increment de la segmentació
del mercat de treball, amb especial importància als països mediterranis i
Polònia, afirmant que l'"asimetria (sic) de la legislació en matèria de
protecció de l'ocupació entre llocs de treball permanents i temporals de durada
determinada constitueix la causa principal del mercat de treball".
Com poden comprovar els lectors i
lectores del Diari, els termes usats als documents són de tall econòmic, amb
escassa referència o contingut jurídic, de tal manera que es van obrint cada
vegada més espai paraules el significat de les quals pot variar molt en el seu
contingut segons qui les utilitzi i qui les apliqui: simplificació, modernització,
renovació, asimetria, etc.
Per fi, altres mesures són la
defensa del treball a temps parcial com a "mesura d'organització flexible
del treball" (res a dir si sempre fos voluntari, però les dades de la
pròpia Comissió demostren que no és així en un percentatge significatiu), la
major vinculació de la percepció de prestacions per desocupació a la recerca
activa de feina (cosa certament difícil avui dia davant el descens de llocs de
treball disponibles), la revisió dels sistemes de fixació de salaris, o per
dir-ho de manera més clara el qüestionament de les clàusules de revisió salarial,
encara que es crida al "respecte de les pràctiques de consulta
nacionals"; en fi, l'aposta per la creació de llocs de treball en els
sectors de l'economia verda, l'assistència sanitària (cosa que xoca amb el que
està passant en alguns països de la UE, entre ells Espanya) i les TICS, per a
la qual cosa es demana suport públic.
No hay comentarios:
Publicar un comentario